Hva gjør norske campingplasser attraktive?: En studie av attraktivitet hos unge voksne
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi valgt å fordype oss i den norske campingnæringen, vi har valgt å se på norske campingplasser og deres attraktivitet hos unge voksne mellom 18 – 30 år. Oppgaven tar utgangspunkt i reiseliv- og markedsføringsteori, hvor fokuset har vært på produkter og tjenesters attraktivitet. Hvordan bedrifter kan tiltrekke seg kunder, og hvordan markedsføre seg på en hensiktsmessig måte. Med bakgrunn i teorien, ulike undersøkelser og studier gjort av andre teoretikere, har vi definert følgende problemstilling: “Hvordan kan norske campingplasser gjøre seg mer attraktive for unge voksne?”
For å besvare problemstillingen har vi stilt følgende forskningsspørsmål 1.) Er tilbudet av aktiviteter og attraksjoner på plassen og i nærområdet avgjørende for campingplassens attraktivitet? 2.) Har inntekt noe å si for holdningen knyttet til camping? 3.) Har aldersgruppe betydning for hva som oppfattes som attraktive tilbud på en campingplass?
Vi har brukt kvantitativ metode med et deskriptivt design, her benyttet vi oss av spørreundersøkelser ved datainnhentingen. Utvalget i undersøkelsen bestod av kvinner og menn i alderen 18 – 30 år. Analysen vi har gjennomført er basert på til sammen rundt 200 respondenter fra utvalget.
Ved bruk av analyseverktøyet SPSS viser funnene at tilbudet av aktiviteter og attraksjoner i nærområdet er avgjørende for campingplassens attraktivitet. Tilbudene på selve campingplassen er ikke like interessante. Inntekt har ingen påvirkning på hvilke holdninger som knyttes til camping. Til slutt fant vi en sammenheng mellom alder og hvilke tilbud som oppfattes som attraktive.