Personalledelse under en pandemi
Abstract
Hensikten med denne oppgaven har vært å finne endringene rundt utøvelsen av personalledelse i hotell under covid-19 pandemien. Pandemien har forårsaket uforutsigbarhet i hotellbransjen. Fra 1.mars 2020 har Norge hatt regler og anbefalinger som landets befolkning, næringsdrivende bransjer og innreisende har måttet forholde seg til. Vi har sett på hvordan sentrale temaer vil belyse vår problemstilling;
“Hvordan har covid-19 påvirket personalledelse på hoteller?”.
Gjennom forskningsprosjektet har vi benyttet oss av kvalitativ metode. For å besvare problemstillingen har vi gjennomført dybdeintervju med syv intervjuobjekter fra ulike hoteller, i to forskjellige byer. Problemstillingen omhandler en situasjon som vi har lite kjennskap til, og dybdeintervjuene bidro til å gi oss en fyldigere forståelse av påvirkningene pandemien har ført til. Vi valgte å intervjue ledere for å se situasjonen fra deres ståsted.
Funnene fra forskningen viser til ulike påvirkninger. Den økonomiske situasjonen har ført til at flere hoteller har måttet permittere sine ansatte. Lederne satt dermed igjen med redusert arbeidskraft, og så seg nødt til å foreta en omorganisering. Hotellene opplevde en stor omstilling i form av nye arbeidsoppgaver, og kommunikasjon ble en viktig ressurs lederne benyttet for å skape et godt samspill. Det har vært avgjørende å kontinuerlig kommunisere regjeringens endringer i lovverket til medarbeiderne, for å sikre en trygg drift for ansatte og gjester på hotellene.
Under pandemien har lederne måttet ta forbehold om at endringene kan være langvarige, og det medfører vanskeligheter for å legge fremtidsplaner for hotellene. Hovedfokuset lederne understreker er at de ønsker å ta igjen alt de har tapt økonomisk, få tilbake kundesegmentet og de ansatte.