Små bedrifters digitale markedsføring skaper lønnsomhet
Abstract
I dette prosjektet har vi undersøkt hva som fungerer innenfor digital markedsføring. Bakgrunn for gjennomføring var at vi ønsket å lære mer om hvordan små bedrifter kan lykkes med sin digitale markedsføring. Innenfor dette vil vi fokusere på hvordan vi kan benytte teori innenfor reklame, markedsføring og merkevare til å belyse problemstillingen. Når vi skulle lage problemstilling ønsket vi å utforme noe som var tidsaktuelt og som kan være aktuelt for videre forskning. Med dette som bakgrunn ble problemstillingen: Hvilken type digital markedsføring merker små bedrifter best respons på og hvilken sammenheng har det med den digitale utviklingen? I dagens samfunn må man stadig følge med på endringer som skjer rundt seg på grunn av den konstante digitale utviklingen. For å svare på problemstillingen har vi benyttet en kvalitativ metode. Den kvalitative metoden gjør at vi kan intervjue små bedrifter om det aktuelle emnet. Resultatene av prosjektet skal vise hvilke verktøy små bedrifter har i den digitale verktøykassen. Av sosiale medier finner vi at Facebook er den mest brukte plattformen. Av type innhold finner vi at innhold som vekker følelser hos mottaker på bakgrunn av at det har et personlig preg gir best respons. Sammenhengen med den digitale utviklingen er at de store mengdene data man eksponeres for daglig og at det digitale er i konstant endring, gjør at man må dele noe personlig for å skinne gjennom mylderet.