Blockchain-teknologiens muligheter for å løse utfordringer knyttet til datainnsamling og personvern i digital annonsering
Abstract
I denne bacheloroppgaven undersøker vi om blockchain-teknologi kan løse et problem i digital annonsering. Problemet vi vil fokusere på innen digital annonsering er datainnsamling og personvern. For å besvare problemstillingen vår, ser vi blant annet på teori knyttet til blockchain, digital annonsering, brukerdata og personvern, informasjonskapsler og blockchain i sammenheng med digital annonsering. Ved hjelp av kvalitative intervjuer med personer som har god erfaring og kunnskap om digital annonsering og blockchain-teknologi, knytter vi deres perspektiver til teorien. Deretter bruker vi informasjonen til å diskutere og trekke konklusjoner.
Basert på teori og resultat fra metode, presenterer vi en konklusjon som vil ta opp mulighetene og utfordringene blockchain har til å løse utfordringer rundt personvern og datainnsamling i digital annonsering. Oppsummert så fant vi utfordringer ved datainnsamling og personvern i digital annonsering. Videre så konkluderer vi med at blockchain-teknologien fortsatt er for umoden for å løse disse problemene i dag. Studien viser at det finnes muligheter som kan bli anvendt i fremtiden, men at det ikke vil være relevant og mulig før om flere år frem i tid. Funnene i studien viser til muligheter for at blockchain-teknologien kan gi tilbake makten til forbrukerne ved at de har kontroll på egen data, sikre anonymitet og skape mer transparens i markedsføringsbransjen. Før dette vil være mulig er man nødt til å se på blockchain-løsninger som kan overholde GDPR og som er god nok til aten hel industri er med på det. Basert på dette vil vi til slutt komme med forslag til videre forskning, i tillegg til å ta for oss hva resultatene av vår undersøkelse vil si for bransjen i praksis.