Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjerke, Rune
dc.contributor.authorLia, Emil
dc.contributor.authorNetskar, Mikael
dc.date.accessioned2024-05-27T08:17:31Z
dc.date.available2024-05-27T08:17:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131465
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å få innsikt og kunnskaper om hvordan norske fans forholder seg til kontroversielle eiere av klubber i Premier League, og hvilke faktorer som påvirker dette forholdet. Fenomenet med kontroversielle eiere er et dagsaktuelt tema som har enorm omtale blant medier og fotballgrupper, og det er ingen antydninger på at dette skal stoppe i nærmeste fremtid. Denne oppgaven tar derfor for seg 3 caser, med Manchester United- som er en pågående sak, Manchester City og Newcastle United som begge har kontroversielle eiere og har oppnådd store sportslige suksesser etter overtakelsen. Følgende problemstilling ble derfor belyst i denne oppgaven: Hvordan forholder norske fotballsupportere/fans seg til kontroversielle eiere av Premier League klubber? Denne studien har et kvalitativ forskningsdesign med en tematisk analyse. Det er utført fem kvalitative dybdeintervjuer, der et av de var med en ekspert på feltet idrettsledelse og forsker aktivt på sammenhengen mellom sport og politikk. Oppgaven inneholder også en fokusgruppe. Informantene i all datainnsamling består av fans som er medlemmer i de respektive norske supportergruppene, der dybdeintervju ble gjennomført med Manchester City og Newcastle fans og fokusgruppen ble bestående kun av Manchester United fans. Vi kan derfor konkludere med at norske fans sine holdninger og atferd ikke gjenspeiler hverandre, og at norske fans skiller mellom eiere og klubb. Vi finner antydninger til at faktorer som tidligere eierskap, suksess, identitet og distanse har større påvirkning på norske fans enn andre faktorer. Tidligere eierskap er viktig fordi de forrige eierne var så dårlige, slik at fansen nå var fornøyde med uansett hvem den nye eieren er eller kommer ifra. Suksess og identitet var viktige for å kunne flytte fokuset vekk fra det negative, og suksess kom også i form av å ivareta klubben og fansens interesser ved å holde på klubbens kultur, historie og identitet. Suksess kunne helt klart brukes til å dekke over kontroversielle eiere. Geografisk distanse var en faktor som både gjorde fansens forhold til klubben spesiell og noe som påvirket atferden til fansen. Basert på våre funn kan vi også antyde at norske fans er mer knyttet til de etiske retningslinjene. For norske fans vet hva som er rett og galt, og handler etter hva som er etisk riktig å gjøre. Og vi kan anta videre at en slik tankegang knyttes opp mot i hvilken del av verden du er oppvokst i.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectTilhengere (Personer)en_US
dc.subjectIdrettslagen_US
dc.subjectTilhengerkulturen_US
dc.titleNorske fans holdninger til kontroversielle eiere av Premier League klubber.en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal