Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMamen, Anders
dc.contributor.authorJohannessen, Silje
dc.contributor.authorLund, Jonas
dc.date.accessioned2024-05-29T07:21:16Z
dc.date.available2024-05-29T07:21:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131775
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en eksperimentell studie som handler om hvordan krympflasjon påvirker forbrukernes rettsferdighetsopplevelse av pris. Med dette har vi valgt å fordype oppgaven med et forskningsspørsmål som lyder slik: «Er det forskjell på hvordan forbrukere reagerer når prisstigning kommer i form av krympflasjon i stedet for tradisjonell inflasjon?» Resultatene indikerer at krympflasjon oppfattes som mer urettferdig enn prisstigning som følge av inflasjon. Forbrukerne opplever en prisurettferdighet når prisstigningen er knyttet til krympflasjon. Videre ser vi etter om det kan være andre påvirkninger, som dukket opp i det teoretiske grunnlaget. Vi ville derfor se om faktorer som tillit og forbrukertype kan ha en indirekte effekt på den opplevde prisrettferdigheten. Dette utga ingen store sammenhenger med opplevd prisrettferdighet, men kom likevel med noen interessante funn som kan åpne opp for videre forskning. Det er etablert en kobling av teori innen forbrukeres oppfatning av priser og deres opplevelse av urettferdighet knyttet til prisene. Den tar også for seg forbrukernes tillit til merkevare og forbrukertyper som kan ha relevant innvirkning på den opplevd prisrettferdighet. For å gjennomføre studien på best mulig vis ble det benyttet mellomgruppe eksperimentdesign, der datainnsamlingen kommer fra to grupper; eksperimentgruppen ble manipulert av en krympflasjon, og kontrollgruppen som ble manipulert av en tradisjonell inflasjon. Studien vil kunne bidra til å gi innsikt i forbrukernes oppfatning av priser og deres opplevelse av urettferdighet. Resultatene kan være nyttige for markedsførere og bedrifter som ønsker å forstå hvordan forbrukerne reagerer på ulike prisendringer og hvordan dette påvirker deres tillit til merkevarer. Det kan også bidra til å utvikle strategier for å håndtere situasjoner der forbrukerne opplever prisendringer som urettferdige.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectInflasjonen_US
dc.subjectForbrukeratferden_US
dc.subjectKrympflasjonen_US
dc.subjectMaster i markedsføringsledelseen_US
dc.titleKrympflasjon eller inflasjon – Hva er mest rettferdig?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal