Generasjon X og Y sin motivasjon for å velge private brands
Abstract
Denne bacheloroppgaven belyser de norske dagligvarekjedenes private brands
og ser på hvilke faktorer som påvirker motivasjonen når generasjon x og y velger
disse merkene. Vi presenterer private brands gjennom historie, formål, utvikling
og strategi.
Innledningsvis går vi nærmere inn på utviklingen av private brands. Fra da
formålet kun var lav pris og frem til i dag da de har begynt å ta form som merker,
og hvordan de i dag operer innenfor ulike konsepter.
Vi presenterer tidligere forskning som har undersøkt motivasjon knyttet til valg
av private brands. Her demografiske faktorer, holdning, risiko og opplevd verdi.
Forskning brukes til å belyse hvordan ulike faktorer leder til motivasjon, og dermed
skaper en drivkraft som styrer forbrukeren i retning av å opptre mot eller fra valg av
private brands.Vi undersøker hvordan generasjon x og y motiveres til å velge private brands,
gjennom en todelt metodedel, bestående av en kvalitativ fokusgruppe og en
kvantitativ e-post-undersøkelse. Resultatene fra den kvalitative metodedelen
presenteres i en innholdsanalyse, der intern gyldighet og pålitelighet vurderes og
videre arbeid blir presentert.
Funnene fra fokusgruppene sammen med tidligere forskning, ble brukt for å få
utarbeidet hypoteser og kausalmodell til det kvantitativt undersøkelsesopplegget. Vår
kvantitativ metode ble gjennomført i samarbeid med Ipsos MMI, som i store deler
baserte seg på tidligere forskning og fra de funn som fremkom i den kvalitative
metodedelen.
Undersøkelsen presenteres gjennom krysstabeller for å sammenligne generasjon x og
y i både prosent og antall, t-test for å se etter om det finnes forskjeller og/eller likheter
og frekvensanalyse for å sette variabler opp mot hverandre der det har vært hensiktsmessig. I rapporten vurderes feilmargin og generalisering, der vi ser på
sikkerhetsnivå og vurderer størrelsen på utvalget og hvor representativt det har vært.
Avslutningsvis trekker vi konklusjoner og viser til videre foreslått arbeid.