Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyhre, Thea Thoresen
dc.contributor.authorPedersen, Mari
dc.contributor.authorRosenlund, Stefania
dc.date.accessioned2013-12-11T07:41:19Z
dc.date.available2013-12-11T07:41:19Z
dc.date.issued2013-12-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161555
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven undersøkt nordmenns forbruksvaner innenfor produktkategorien øl. Vi anså dette temaet som svært interessant, da forbrukerne ikke kan benytte tradisjonell markedsføring, som eksempelvis reklame, som en medvirkende faktor i deres beslutningsprosess. Vi ønsket dermed å undersøke hvilke konkrete faktorer forbrukerne vektlegger i denne beslutningsprosessen. Det har vært svært begrenset med forskning på dette temaet, både i Norge og i utlandet, og dette medførte at interessen for temaet økte ytterligere. På grunnlag av dette utarbeidet vi følgende problemstilling: Hvilke faktorer medvirker ved nordmenns valg av ølmerke? For å undersøke problemstillingen utarbeidet vi tre uavhengige variabler, som skulle måle den avhengige variabelen ”valg av ølmerke”. De uavhengige variablene vi utarbeidet, og som vi antok hadde stor forklaringskraft på nordmenns valg av ølmerke var: merkenavn, pris og smak. For å innhente data til undersøkelsen benyttet vi oss av et kvantitativt forskningsopplegg, der vi utformet et spørreskjema hvor 164 inngikk som gyldige respondenter. Det teoretiske utvalget besto av kvinner og menn mellom 20 og 30 år, bosatt i byer og tettsteder på Østlandet. Den innsamlede dataen ble benyttet som grunnlag for de videre analysene vi gjennomførte i statistikkprogrammet SPSS.Resultatene som fremkom av undersøkelsen indikerte at de tre uavhengige variablene hadde en begrenset forklaringskraft på respondentenes valg av ølmerke. Merkenavn hadde kun en signifikant sammenheng med den avhengige variabelen ved respondentenes valg av favorittølmerke. Det fremkom videre at pris ikke hadde noen signifikant sammenheng med respondentenes valg av ølmerke. Til slutt fremkom det at smak hadde en sterkere sammenheng med den avhengige variabelen enn vi først antok, og det viste seg også at denne variabelen hadde sterkest forklaringskraft på respondentenes valg av favorittølmerke.no_NO
dc.subjectBAMno_NO
dc.subjectMarkedsføringno_NO
dc.subjectReklameno_NO
dc.subjectKvalitativ metodeno_NO
dc.titleHvilke faktorer medvirker ved nordmenns valg av ølmerke?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel