• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kreativitet gjennom de siste 50 årene

Løvseth, Marthe; Lien, Elin Madelene; Lindberg, Sophie
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Kreativitet.gjennom.50.år.pdf (10.45Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161567
Date
2014-01-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Bacheloroppgaven du nå har foran deg handler om kreativitet, mer spesifikt om kreativitet

gjennom de siste 50 årene. Vi synes det er spennende å undersøke hva som ligger til grunn for

dette temaet og dets betydning for reklamen. Vi vil derfor intervjue personer som jobber med

dette hver dag og personer som underviser i temaet på høyskolenivå for å se på ordets

definisjon gjennom flere år. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling:

Hvordan har definisjonen av kreativitet utviklet seg de siste 50 årene?

Teorigrunnlaget er delt inn i fire deler der vi til å begynne med prøver å definere kreativitet og

det kreative individet. Videre drøftes kultur og kontekst i forhold til kreativitet. Vi belyser

også ’annonsen’ som var en av de tidligste formene for påvirkning. Bill Bernbach er en

person det er viktig å ta for seg, da han har produsert mange kreative reklameannonser og er

en del av den kreative revolusjonen. Under dette temaet belyser vi også soft sell som er den

kreative retningen innenfor markedsføring. Hypoteser og argumentasjon er dannet av

teorigrunnlaget. Teoridelen inneholder temaer vi synes er viktige i forhold til

problemstillingen.

Vi har benyttet kvalitativ metode i denne undersøkelsen. Gjennom dybdeintervjuer har vi

innhentet så mye informasjon som mulig, og det var her vi fikk grunnlaget for vår oppgave.

Under intervjuet ble alle informantene spurt om kreativitet og deretter dens utvikling. Vi viste

informantene en annonse fra 1964 og en fra 2010, begge fra Volkswagen.

Forskningen er presentert gjennom et case, basert på elleve intervjuer. Disse ble gjort ansikt

til ansikt, over telefon og over epost. Informantene har vist stor interesse og de som ikke

hadde tid for et dybdeintervju med oss ville gjerne svare per epost. Dette medvirket til en

spennende datainnsamlingsprosess.Oppgaven konkluderer med at kreativiteten alltid vil være i endring ettersom kulturen og

samfunnet endrer seg. Dette betyr allikevel ikke at definisjonen av begrepet vil endre seg.

Selv om det er krevende å skape en definisjon av ordet kreativitet er det noen fellestrekk som

går igjen. Disse skal vi se nærmere på i den påfølgende oppgaven.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit