Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLøvseth, Marthe
dc.contributor.authorLien, Elin Madelene
dc.contributor.authorLindberg, Sophie
dc.date.accessioned2014-01-06T12:58:12Z
dc.date.available2014-01-06T12:58:12Z
dc.date.issued2014-01-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161567
dc.description.abstractBacheloroppgaven du nå har foran deg handler om kreativitet, mer spesifikt om kreativitet gjennom de siste 50 årene. Vi synes det er spennende å undersøke hva som ligger til grunn for dette temaet og dets betydning for reklamen. Vi vil derfor intervjue personer som jobber med dette hver dag og personer som underviser i temaet på høyskolenivå for å se på ordets definisjon gjennom flere år. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende problemstilling: Hvordan har definisjonen av kreativitet utviklet seg de siste 50 årene? Teorigrunnlaget er delt inn i fire deler der vi til å begynne med prøver å definere kreativitet og det kreative individet. Videre drøftes kultur og kontekst i forhold til kreativitet. Vi belyser også ’annonsen’ som var en av de tidligste formene for påvirkning. Bill Bernbach er en person det er viktig å ta for seg, da han har produsert mange kreative reklameannonser og er en del av den kreative revolusjonen. Under dette temaet belyser vi også soft sell som er den kreative retningen innenfor markedsføring. Hypoteser og argumentasjon er dannet av teorigrunnlaget. Teoridelen inneholder temaer vi synes er viktige i forhold til problemstillingen. Vi har benyttet kvalitativ metode i denne undersøkelsen. Gjennom dybdeintervjuer har vi innhentet så mye informasjon som mulig, og det var her vi fikk grunnlaget for vår oppgave. Under intervjuet ble alle informantene spurt om kreativitet og deretter dens utvikling. Vi viste informantene en annonse fra 1964 og en fra 2010, begge fra Volkswagen. Forskningen er presentert gjennom et case, basert på elleve intervjuer. Disse ble gjort ansikt til ansikt, over telefon og over epost. Informantene har vist stor interesse og de som ikke hadde tid for et dybdeintervju med oss ville gjerne svare per epost. Dette medvirket til en spennende datainnsamlingsprosess.Oppgaven konkluderer med at kreativiteten alltid vil være i endring ettersom kulturen og samfunnet endrer seg. Dette betyr allikevel ikke at definisjonen av begrepet vil endre seg. Selv om det er krevende å skape en definisjon av ordet kreativitet er det noen fellestrekk som går igjen. Disse skal vi se nærmere på i den påfølgende oppgaven.no_NO
dc.subjectBAMno_NO
dc.subjectMarkedsføringno_NO
dc.subjectKreativitetno_NO
dc.subjectKvalitativ metodeno_NO
dc.titleKreativitet gjennom de siste 50 åreneno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel