• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvinnelige studenters snusvaner

Mæland, Elise; Njølstad, Johanne; Rennesand, Mette Klessen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
SISTE BACHELOR.pdf (3.117Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/161587
Date
2014-01-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Bakgrunn

Oppgavens problemstilling er tilpasset en bacheloroppgave i forhold til tid og

størrelse, og det er derfor foretatt flere avgrensninger. Slike avgrensninger er tatt på

bakgrunn av en kvantitativ undersøkelse som ble publisert i en forskningsartikkel

under navnet: “Røyking, bruk av snus og annen risikoatferd blant studenter”.

Undersøkelsen viser at det er skjedd en økning i snusbruket blant kvinner og at

kvinnelige studenter snuser oftere enn andre kvinner på samme alder. Den studerte

målgruppen er norske kvinnelige studenter i aldersgruppen 19-26 år(se

begrepsavklaring: Målgruppe). Oppgavens overordnede problemstilling forsøker å

kartlegge hvilke holdninger som ligger til grunn for at målgruppen snuser. Videre vil

oppgaven ta for seg hvilke årsaker som ser ut til å være avgjørende for snusbruket og

om det finnes sosiale normer tilknyttet snusfenomenet. Slike funn vil videre brukes

som indikasjoner på hvilke type budskap som kan tenkes å være hensiktsmessig å

spille på i en holdningskampanje.

Materiale og metode

For å besvare problemstillingen har oppgaven benyttet seg av et kvalitativt

forskningsdesign. Dette begrunnes med at det foreligger lite forskning på snus og

kvinner, hvilket resulterte i en eksplorerende problemstilling. Det er videre blitt

benyttet et fenomenologisk design, hvilket innebærer at oppgaven forsøker å forstå ogfortolke datamaterialet gjennom informantenes oppfatning av virkeligheten. Det er

forøvrig lagt et holistisk perspektiv til grunn ved fortolkning av data, hvilket

innebærer at gruppedata ikke er blitt redusert til individnivå. Informantene ble

rekruttert på bakgrunn av avgjørende kriterier for oppgavens problemstilling. I

arbeidet med å innsamle data er det hovedsaklig blitt benyttet fokusgrupper. Et slikt

valg er særlig preget av at det har vært ønskelig å studere målgruppens

gruppedynamikk. Det er i alt blitt intervjuet 16 kvinnelige studenter ved Universitetet

i Oslo, BI og på Markedshøyskolen i Oslo. Målet med undersøkelsen har ikke vært

representativitet, men snarere å kunne utlede teoretiske og kontekstuelle begreper som

er forklarende for fenomenet. Hovedfunn

• Stygge tenner er en negativ primærassosiasjon hos målgruppen.

• En positiv primærassosiasjon hos målgruppen er at snus er avslappende.

• Andre assosiasjoner som hyppig blir nevnt, er at snus er

avhengighetsskapende, tilgjengelig og at snus kan redusere godtesug.

• Det er forskjellige årsaker som ligger til grunn for at målgruppen begynte å

snuse og til at de snuser i dag.

• Hovedårsakene til at informantene begynte å snuse begrunnes med at:

§ Snus var kult

§ Påvirkning fra venner og miljø

§ Holdningen til å snus, da informantene begynte å snuse, ser ut

til å tjene en sosialt-justerende funksjon.

• Hovedårsakene til at målgruppen snuser i dag ligger i:

§ Informantene ser ikke at det å snuse gir store konsekvenser,

verken økonomisk eller fysisk.

§ Informantene peker på at den fysiske og psykiske

avhengigheten gjør det vanskelig å slutte, samt at snus er blitt

en vanesak

§ Informantene forklarer at snus reduserer godtesug, en faktor

som gjør det vanskeligere å slutte.

§ Holdningen til snus ser i dette tilfellet ut til å tjene en utilitaristisk funksjon. Det er sosialt akseptert at kvinner snuser, men det finnes likevel normer for

hva som er akseptabel atferd tilknyttet snusbruk.

• Det anses å være mer hensiktmessig å henvende seg til en yngre

kommunikasjonsmålgruppe, da disse kan tenkes å ha svakere holdninger til

snus, og derfor være lettere påvirkelig

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit