Kvinner, vin og nytelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/161589Utgivelsesdato
2014-01-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i et nokså tabubelagt tema som har vakt
oppmerksomhet i media de siste årene, nemlig vin. Denne leskedrikken har lenge eksistert i
norske hjem, og har for mange en sentral rolle i hverdagen. Begrepet hedonisme representerer
selve ryggraden i oppgaven, hvor vi har undersøkt kvinners konsum og deres forhold til vin.
Med et ønske om å komme dypere inn på informantene, ble metode valgt deretter, følgelig da
en kvalitativ. Våre informanter ble valgt ut ifra Pierre Bourdieu sin modell om sosioraster
som representerer ulike kapitalformer. På denne måten kunne vi se hvorvidt de ulike formene
for kapital utgjorde noen forskjell når det kom til konsumering av vin.
Ut ifra metoden valgte vi ut et fåtall variabler som vi mente var relevante for oppgaven,
nemlig; hedonisme, utilitarisme, konsum, mengde, produktinnpakning og sosioraster. Disse
kjernevariablene sørger for en rød tråd gjennom analysen og drøftingen av denne, hvor vi ser
etter tendenser til hedonistisk atferd hos norske kvinner med tanke på vin fra forskjellig(e)
emballasje/glass. Ved bruk av en etnografisk metode, håpet vi å komme i nærmere kontakt med informantenes egentlige atferd, som videre kunne være kilden til ny og relevant
informasjon. Det ble derfor gjennomført åtte dybdeintervjuer av informanter innenfor de fire
ulike kapitalformene. Gjennom en slik tilnærming kunne vi se tendenser til likheter og
ulikheter som preget informantenes konsum av vin. Funnene ble deretter sammenlignet og
satt opp imot de ulike teoriene presentert.
Analysen ble diskutert for å kunne belyse de funn som kom frem i dybdeintervjuene. Vi
valgte å fokusere på drøftingen av kjernevariablene, før vi deretter la vekt på videre forskning
for oppgaven. Diskusjonen og veien videre, blir å anse som vår konklusjon da den illustrerer
våre tanker og oppgjorte meninger i henhold til problemstillingen.