Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergershagen, Julie
dc.contributor.authorBjørgum, Ida
dc.contributor.authorBakken, Susanna
dc.date.accessioned2014-01-06T12:31:42Z
dc.date.available2014-01-06T12:31:42Z
dc.date.issued2014-01-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/161589
dc.description.abstractDenne oppgaven har tatt utgangspunkt i et nokså tabubelagt tema som har vakt oppmerksomhet i media de siste årene, nemlig vin. Denne leskedrikken har lenge eksistert i norske hjem, og har for mange en sentral rolle i hverdagen. Begrepet hedonisme representerer selve ryggraden i oppgaven, hvor vi har undersøkt kvinners konsum og deres forhold til vin. Med et ønske om å komme dypere inn på informantene, ble metode valgt deretter, følgelig da en kvalitativ. Våre informanter ble valgt ut ifra Pierre Bourdieu sin modell om sosioraster som representerer ulike kapitalformer. På denne måten kunne vi se hvorvidt de ulike formene for kapital utgjorde noen forskjell når det kom til konsumering av vin. Ut ifra metoden valgte vi ut et fåtall variabler som vi mente var relevante for oppgaven, nemlig; hedonisme, utilitarisme, konsum, mengde, produktinnpakning og sosioraster. Disse kjernevariablene sørger for en rød tråd gjennom analysen og drøftingen av denne, hvor vi ser etter tendenser til hedonistisk atferd hos norske kvinner med tanke på vin fra forskjellig(e) emballasje/glass. Ved bruk av en etnografisk metode, håpet vi å komme i nærmere kontakt med informantenes egentlige atferd, som videre kunne være kilden til ny og relevant informasjon. Det ble derfor gjennomført åtte dybdeintervjuer av informanter innenfor de fire ulike kapitalformene. Gjennom en slik tilnærming kunne vi se tendenser til likheter og ulikheter som preget informantenes konsum av vin. Funnene ble deretter sammenlignet og satt opp imot de ulike teoriene presentert. Analysen ble diskutert for å kunne belyse de funn som kom frem i dybdeintervjuene. Vi valgte å fokusere på drøftingen av kjernevariablene, før vi deretter la vekt på videre forskning for oppgaven. Diskusjonen og veien videre, blir å anse som vår konklusjon da den illustrerer våre tanker og oppgjorte meninger i henhold til problemstillingen.no_NO
dc.subjectBAMno_NO
dc.subjectMarkedsføringno_NO
dc.subjectForbrukeratferdno_NO
dc.subjectKvalitativ metodeno_NO
dc.titleKvinner, vin og nytelseno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel