• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Omdømmets betydning for yrkestilfredsheten i Politiet

Kirkhus, Eivind; Aaberg, Bastian; Langevei, Christopher
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bacheloroppgave 2013 (980123, 980131 og 980373).aspx.pdf (1.063Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/192689
Date
2014-03-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om en profesjons omdømme og betydningen det har for yrkestilfredsheten. Oppgaven gir i tillegg en forståelse av i hvilken grad identitet, image og tillit har betydning for politiets omdømme.

Omdømme handler om omverdenens oppfatning av organisasjonen, og yrkestilfredshet vil si i hvilken grad medlemmene trives i organisasjonen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken betydning et omdømme har for yrkestilfredsheten.

Undersøkelsen er gjennomført basert på Alniacik m.fl. (2011) sin teori om at et positivt omdømme vil føre til høyere tilfredshet blant organisasjonens medlemmer. I teoridelen blir fenomenene presentert og gjort rede for. I tillegg vil begrepene identitet, image og tillit bli presentert, og det vil bli gjort rede for hvilken tilknytning begrepene har til omdømme.

Det har blitt gjennomført en kvantitativ undersøkelse med tverrsnittdesign. Undersøkelsen ble gjennomført ved Politihøgskolen våren 2013 ved personlig fremmøte og utdeling av spørreskjema.

Funnene i undersøkelsen er analysert og drøftet opp mot tidligere teori på området. Funnene viser at omdømme har en signifikant betydning for yrkestilfredsheten. Vi antyder at en organisasjon med et godt omdømme, vil oppleve høyere tilfredshet blant de ansatte. Dette vil igjen føre til at organisasjonen er mer rustet mot kriser og innehar høyere tillit blant befolkningen.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit