Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKirkhus, Eivind
dc.contributor.authorAaberg, Bastian
dc.contributor.authorLangevei, Christopher
dc.date.accessioned2014-03-19T11:52:42Z
dc.date.available2014-03-19T11:52:42Z
dc.date.issued2014-03-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/192689
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om en profesjons omdømme og betydningen det har for yrkestilfredsheten. Oppgaven gir i tillegg en forståelse av i hvilken grad identitet, image og tillit har betydning for politiets omdømme. Omdømme handler om omverdenens oppfatning av organisasjonen, og yrkestilfredshet vil si i hvilken grad medlemmene trives i organisasjonen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken betydning et omdømme har for yrkestilfredsheten. Undersøkelsen er gjennomført basert på Alniacik m.fl. (2011) sin teori om at et positivt omdømme vil føre til høyere tilfredshet blant organisasjonens medlemmer. I teoridelen blir fenomenene presentert og gjort rede for. I tillegg vil begrepene identitet, image og tillit bli presentert, og det vil bli gjort rede for hvilken tilknytning begrepene har til omdømme. Det har blitt gjennomført en kvantitativ undersøkelse med tverrsnittdesign. Undersøkelsen ble gjennomført ved Politihøgskolen våren 2013 ved personlig fremmøte og utdeling av spørreskjema. Funnene i undersøkelsen er analysert og drøftet opp mot tidligere teori på området. Funnene viser at omdømme har en signifikant betydning for yrkestilfredsheten. Vi antyder at en organisasjon med et godt omdømme, vil oppleve høyere tilfredshet blant de ansatte. Dette vil igjen føre til at organisasjonen er mer rustet mot kriser og innehar høyere tillit blant befolkningen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectomdømmenb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.titleOmdømmets betydning for yrkestilfredsheten i Politietnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel