Merkesamarbeidets påvirkning på merkevarer
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/192695Utgivelsesdato
2014-03-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss temaene merkevarebygging og merkesamarbeid.
Vi har valgt å se på merkevaren H&M for å belyse dette temaet da de har hatt mange
forskjellige alliansepartner, og vi finner det dermed interessant å se på hvordan H&M blir
påvirket av disse samarbeidene. Vår problemstilling er som følger: ”Hvilken betydning har
merkesamarbeidene for merkevaren H&M?”
For å besvare problemstillingen søkte vi først etter eksisterende litteratur om temaene og disse
funnene presenteres i teorikapittelet. Hovedtemaene her er merkevarer, merkeassosiasjoner,
posisjonering og merkesamarbeid. Grunnen til at vi har valgt disse temaene er fordi vi ser
dem som relevante i henhold til å besvare problemstillingen. Vi valgte å benytte kvalitativ
tilnærming med et eksplorativ design og casestudie som metode. Det ble benyttet
dybdeintervju som datainnsamlingsmetode, og 14 informanter ble intervjuet, hvor alle
oppfylte kriteriene vi satt for utvalget. Intervjuguiden ble utarbeide i forhold til temaene i
teorikapittelet.
Strukturen i analysen følger teorikapittelets oppbygning. I analysen tok vi for oss hvert av
spørsmålene i intervjuguiden, og presenterte de funnene som ble gjort. Deretter drøftet vi
funnene før vi fattet en kort delkonklusjon. I hovedkonklusjonen besvarer vi
problemstillingen basert på funnene i analysen. De mest fremtredende funnene var at
informantene mente H&M hadde differensiert seg fra andre merker i lavprismarkedet, på
grunn av merkesamarbeidene. Det kom også frem at H&M har en sterk kategoritilhørighet,
men at merkesamarbeidene har bidratt med unike assosiasjoner. Et annet moment som
gjentatte ganger ble trukket frem av informantene var at H&M har vært nøye i utvelgelsen av
alliansepartnere, og derfor har hatt større suksess enn konkurrenter som har forsøkt på
lignende merkesamarbeid. Vi ser at merkesamarbeidene som H&M har inngått med kjente
designere og personligheter har påvirket i stor grad, og det har også bidratt til å utvikle H&M
som merkevare.I et eventuelt videre arbeid vil man kunne gjennomføre en kvantitativ studie for å få et bredere
spekter, samt muligheter for å generalisere. Man kan også gjennomføre en undersøkelse, hvor
eksperter eller samarbeidspartnere kontaktes, for å se hvordan det har påvirket dem.