Personlig merkevarebygging ved bruk av sosiale medier
Abstract
Bakgrunnen for oppgaven baserer seg på vår interesse for merkevarebygging. Når det er lite
kunnskap om personlig merkevarebygging i Norge i dag, hadde vi lyst til å undersøke dette
nærmere og se på hvilke faktorer som kan være essensielle. Samtidig synes vi veksten av
sosiale medier har vært spennende, og vi ønsket derfor å se hvordan dette kunne brukes som
et verktøy til personlig merkevarebygging av unge ledere. Økt konkurranse i arbeidsmarkedet
kan føre til at det blir viktig å skille seg ut i mengden. Vi ønsket derfor å konsentrere oss om
personlig merkevarebygging blant unge ledere. For å finne svar på dette har vi tatt
utgangspunkt i teori vedrørende personlig merkevarebygging, markedskommunikasjon,
merkeassosiasjoner, omdømme og løfte, og sosiale medier, med følgende problemstilling som
utgangspunkt:
Hvilke faktorer er sentrale når en ung leder ønsker å skape en personlig merkevare ved bruk av sosiale medier som et verktøy
Vi utførte kvalitative dybdeintervjuer med fire faginformanter og Sandra Borch, en leder vi
definerer innfor kategorien ung leder. Vi har også utført en ordassosiasjonsundersøkelse av
Sandra Borch på ni informanter. Vi utviklet en intervjuguide på bakgrunn av det teoretiske
rammeverket, og de teoretiske antakelsene som ble skapt på bakgrunn av teorien. Funnene
indikerer at sosiale medier har blitt en viktig kommunikasjonskanal for en ung leder for å
formidle sitt budskap. Han når en stor rekkevidde, og kan på den måten skape kjennskap og
kunnskap hos mange. I tillegg har vi avdekket at faktorene synlighet basert på unike evner,
konsistent, merkeassosiasjoner, og omdømme og løfte er essensielle faktorer. Disse faktorene
bør en ung leder ta i bruk for å skape en sterk personlig merkevare. Han må ha både en
kortsiktig og langsiktig strategi som må være konsistent for at publikum skal få rett kjennskap
og kunnskap. Vi har på bakgrunn av våre funn kommet frem til at for at en ung leder kan
skape en personlig merkevare ved bruk av sosiale medier er det viktig å ta utgangspunkt i de
fire faktorene, synlighet på bakgrunn av evner, konsistent, merkeassosiasjoner og omdømme
og løfte.