Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTollefsen, Madicken
dc.contributor.authorPrent, Adrian
dc.date.accessioned2014-03-19T12:32:47Z
dc.date.available2014-03-19T12:32:47Z
dc.date.issued2014-03-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/192702
dc.description.abstractBakgrunnen for oppgaven baserer seg på vår interesse for merkevarebygging. Når det er lite kunnskap om personlig merkevarebygging i Norge i dag, hadde vi lyst til å undersøke dette nærmere og se på hvilke faktorer som kan være essensielle. Samtidig synes vi veksten av sosiale medier har vært spennende, og vi ønsket derfor å se hvordan dette kunne brukes som et verktøy til personlig merkevarebygging av unge ledere. Økt konkurranse i arbeidsmarkedet kan føre til at det blir viktig å skille seg ut i mengden. Vi ønsket derfor å konsentrere oss om personlig merkevarebygging blant unge ledere. For å finne svar på dette har vi tatt utgangspunkt i teori vedrørende personlig merkevarebygging, markedskommunikasjon, merkeassosiasjoner, omdømme og løfte, og sosiale medier, med følgende problemstilling som utgangspunkt: Hvilke faktorer er sentrale når en ung leder ønsker å skape en personlig merkevare ved bruk av sosiale medier som et verktøy Vi utførte kvalitative dybdeintervjuer med fire faginformanter og Sandra Borch, en leder vi definerer innfor kategorien ung leder. Vi har også utført en ordassosiasjonsundersøkelse av Sandra Borch på ni informanter. Vi utviklet en intervjuguide på bakgrunn av det teoretiske rammeverket, og de teoretiske antakelsene som ble skapt på bakgrunn av teorien. Funnene indikerer at sosiale medier har blitt en viktig kommunikasjonskanal for en ung leder for å formidle sitt budskap. Han når en stor rekkevidde, og kan på den måten skape kjennskap og kunnskap hos mange. I tillegg har vi avdekket at faktorene synlighet basert på unike evner, konsistent, merkeassosiasjoner, og omdømme og løfte er essensielle faktorer. Disse faktorene bør en ung leder ta i bruk for å skape en sterk personlig merkevare. Han må ha både en kortsiktig og langsiktig strategi som må være konsistent for at publikum skal få rett kjennskap og kunnskap. Vi har på bakgrunn av våre funn kommet frem til at for at en ung leder kan skape en personlig merkevare ved bruk av sosiale medier er det viktig å ta utgangspunkt i de fire faktorene, synlighet på bakgrunn av evner, konsistent, merkeassosiasjoner og omdømme og løfte.nb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectMerkebyggingnb_NO
dc.subjectomdømmenb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.titlePersonlig merkevarebygging ved bruk av sosiale mediernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel