Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThoen, Silje
dc.contributor.authorBerntsen, Nora
dc.date.accessioned2014-03-19T12:38:58Z
dc.date.available2014-03-19T12:38:58Z
dc.date.issued2014-03-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/192704
dc.description.abstractProduktplassering har i løpet av de siste årene blitt et stadig mer omfattende begrep, og omhandler nå, i tillegg til film og TV, også plasseringer i medier som musikkvideoer, dataspill og bøker. Vi valgte å skrive om hvilken effekt produktplassering i narrative tekster har på leserens holdning. For å undersøke dette, valgte vi å gjøre en kvantitativ undersøkelse, hvor vi gjennomførte eksperimenter med manipulasjon. Før vi gjennomførte hovedstudien, utførte vi en pretest, som hadde til hensikt å avdekke hva som ble ansett som funksjonelle og symbolske merker. På bakgrunn av teori som tilsa at verbale produktplasseringer, høyt integrert i handlingen hadde en effekt på leserens holdning, utviklet vi fire hypoteser. Relevant litteratur innenfor markedsføring, holdning og produktplassering er gjennomgående for hele oppgaven. Holdning ble målt ved å se på affektive, konative og kognitive responser. I tillegg målte vi holdningsstyrken for å få en indikasjon på hvor sterk holdningen egentlig var.Den første studien sammenlignet to grupper, hvor den ene fikk en tekst med merket, Olden, høyt integrert i handlingen, og den andre fikk den samme teksten, men med generiske merkenavn. Hver av gruppene var på 50 respondenter, og studenter fra Markedshøyskolen ble testet. I den andre studien, ble en internettbasert spørreundersøkelse gjennomført på 50 respondenter. Her testet vi for moderatorvariabelen, merkekonsept, for å se om dette utgjorde en forskjell på leserens holdning. Dataene vi fikk inn fra studien, ble analysert i statistikkprogrammet SPSS. Vi gjennomførte ulike relevante analyser, for å få svar på hypotesene våre. Ut i fra testene kom vi frem til at når verbale plasseringer er høyt integrert i handlingen i narrative tekster, vil dette ha en positiv effekt på holdning og holdningsstyrke. I tillegg er det en større effekt av funksjonelle merkeplasseringer i narrative tekster, enn det er av symbolske merkeplasseringer.Ved å gjennomføre en studie innenfor et område hvor det er begrenset forskning, har vi styrket troen på at produktplassering kan brukes som et effektiv markedsføringstiltak. Vi håper at dette er et tema som andre vil videreføre og gå mer i dybden på.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectMerkebyggingnb_NO
dc.subjectProduktplasseringnb_NO
dc.titleProduktplassering i narrativ tekstnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel