Påvirkningens mange sider - en fordypning i Oslo: den delte byen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/192979Utgivelsesdato
2014-03-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Høsten 2012 begynte arbeidet med å kartlegge ulike ideer til vår bacheloroppgave.
Etter flere samtaler kom vi frem til at temaene merker og påvirkning var det som
interesserte oss mest.
Vi diskuterte mye frem og tilbake hvordan vi kunne lage en god og spennende
problemstilling som inneholdt disse temaene. Etter å ha fått litt hjelp av vår veileder
Adrian Peretz, kom vi frem til at følgende problemstilling var noe vi ønsket å
undersøke nærmere:
”Hvordan forklarer mennesker hva de selv og andre påvirkes av rundt valg av
merkevarer?”
For å belyse dette valgte vi å bruke øst- og vestkanten i Oslo som
sammenligningsgrunnlag, både når det gjelder hvilke merker folk velger, og hva de føler de påvirkes av. Samtidig ønsket vi å finne ut hva slags tanker de hadde rundt
merkevanene og påvirkningskildene til de på motsatt kant.
Undersøkelsens teorigrunnlag bygger på relevant teori om klasser, fordommer,
merker, grupper, påvirkning og forbrukermotivasjon. Vi mener det er disse temaene
som er best egnet til å belyse forskningen vi har foretatt.
I metodedelen valgte vi å benytte oss av kvalitativ forskning, hvor vi brukte semistrukturerte
dybdeintervjuer som datainnsamlingsmetode. Bakgrunnen for dette valget
var at vi ønsket å komme i dybden på respondenten og få så mye informasjon som
mulig, da vi mente dette ville gi oss en bedre forståelse for hvordan de forklarte sine
egne og andres påvirkningsfaktorer. Utvalget vårt bestod av fem respondenter fra øst,
og fem fra vest. Under intervjuene tok vi lydopptak og notater, og transkriberte så fort
de var ferdige. Dette dannet grunnlaget for analysedelen.I analysen har vi kategorisert og presentert de funnene vi gjorde i selve
undersøkelsen. Selve analysen består av fire deler. Vi analyserte først østkanten og
vestkanten, deretter påvirkningskildene, videre respondentenes uttalelser om egne
merkevarer og forbruk, og til sist stereotypier og fordommer.
Etter dette konkluderer vi med at respondentene fra både øst og vest tror at de største
påvirkningsfaktorene på vest er de nære omgivelsene og bydelen i seg selv. Både øst
og vest er enige om at personene på østkanten opplever et mindre press og at de ikke
er like opptatte av dyre merkevarer. Ut fra det respondentene sa, er det ingen
dominerende påvirkningskilde, men heller flere sentrale kilder som påvirker.
Helt til sist legger vi frem manglene ved denne oppgaven, og kommer med
anbefalinger til videre forskning.