Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThune, Tonje
dc.contributor.authorSlagnes, Trine
dc.contributor.authorSkramstad, Johanne
dc.date.accessioned2014-03-25T12:43:34Z
dc.date.available2014-03-25T12:43:34Z
dc.date.issued2014-03-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/192979
dc.description.abstractHøsten 2012 begynte arbeidet med å kartlegge ulike ideer til vår bacheloroppgave. Etter flere samtaler kom vi frem til at temaene merker og påvirkning var det som interesserte oss mest. Vi diskuterte mye frem og tilbake hvordan vi kunne lage en god og spennende problemstilling som inneholdt disse temaene. Etter å ha fått litt hjelp av vår veileder Adrian Peretz, kom vi frem til at følgende problemstilling var noe vi ønsket å undersøke nærmere: ”Hvordan forklarer mennesker hva de selv og andre påvirkes av rundt valg av merkevarer?” For å belyse dette valgte vi å bruke øst- og vestkanten i Oslo som sammenligningsgrunnlag, både når det gjelder hvilke merker folk velger, og hva de føler de påvirkes av. Samtidig ønsket vi å finne ut hva slags tanker de hadde rundt merkevanene og påvirkningskildene til de på motsatt kant. Undersøkelsens teorigrunnlag bygger på relevant teori om klasser, fordommer, merker, grupper, påvirkning og forbrukermotivasjon. Vi mener det er disse temaene som er best egnet til å belyse forskningen vi har foretatt. I metodedelen valgte vi å benytte oss av kvalitativ forskning, hvor vi brukte semistrukturerte dybdeintervjuer som datainnsamlingsmetode. Bakgrunnen for dette valget var at vi ønsket å komme i dybden på respondenten og få så mye informasjon som mulig, da vi mente dette ville gi oss en bedre forståelse for hvordan de forklarte sine egne og andres påvirkningsfaktorer. Utvalget vårt bestod av fem respondenter fra øst, og fem fra vest. Under intervjuene tok vi lydopptak og notater, og transkriberte så fort de var ferdige. Dette dannet grunnlaget for analysedelen.I analysen har vi kategorisert og presentert de funnene vi gjorde i selve undersøkelsen. Selve analysen består av fire deler. Vi analyserte først østkanten og vestkanten, deretter påvirkningskildene, videre respondentenes uttalelser om egne merkevarer og forbruk, og til sist stereotypier og fordommer. Etter dette konkluderer vi med at respondentene fra både øst og vest tror at de største påvirkningsfaktorene på vest er de nære omgivelsene og bydelen i seg selv. Både øst og vest er enige om at personene på østkanten opplever et mindre press og at de ikke er like opptatte av dyre merkevarer. Ut fra det respondentene sa, er det ingen dominerende påvirkningskilde, men heller flere sentrale kilder som påvirker. Helt til sist legger vi frem manglene ved denne oppgaven, og kommer med anbefalinger til videre forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectpåvirkningnb_NO
dc.subjectMerkebyggingnb_NO
dc.titlePåvirkningens mange sider - en fordypning i Oslo: den delte byennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel