Resultatmåling av markedskommunikasjon på sosiale medier: norske konsulenters perspektiv
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg resultatmåling av markedskommunikasjon på sosiale
medier. Ut i fra egne erfaringer og det inntrykket vi har fått av teorien, viser det seg at det
finnes lite kunnskap om hvordan resultatmålingsprosesser bør foregå. Med dette som bakgrunn ønsker
vi å ta for oss følgende problemstilling:
”Hvordan kan bedrifter måle resultater av markedskommunikasjon på sosiale medier:
norske konsulenters perspektiv”
I litteratursøket ble det tatt utgangspunkt i tradisjonelle teorier om resultatmåling,
markedskommunikasjon og sosiale medier, men også nyere teorier om resultatmåling av
markedskommunikasjon i sosiale medier. Oppgaven baserer seg på grunngitt teori (Grounded Theory),
som er en metodisk tilnærming i kvalitativ metode. Fem informanter har blitt intervjuet i
dybdeintervjuer, og empirien har som mål å vise til den tilnærmingen av
resultatmåling norske konsulenter har i dag.
Videre har ulike kodeprosesser blitt brukt for å kategorisere og behandle funnene fra
intervjuene. Funnene og teorien er analysert, og ut ifra dette har det blitt utviklet en
resultatmålingsprosess som kan ses på som generell for norske bedrifter som vil benytte seg
av resultatmåling av markedskommunikasjon på sosiale medier.