Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSundbye, Heidi
dc.contributor.authorStesønes, Ingri
dc.contributor.authorSvarttjernet, Eva
dc.date.accessioned2014-03-25T13:45:31Z
dc.date.available2014-03-25T13:45:31Z
dc.date.issued2014-03-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/192991
dc.description.abstractI vår bacheloroppgave har vi valgt å se på turnover i Eniro Gule Sider. Med turnover menes ansatte som slutter i en gitt periode og søker jobb i en annen bedrift. Problemstillingen vår er: Hvilke faktorer har påvirkning på turnover i Eniro Gule Sider? Det er mange faktorer som har innvirkning på om ansatte velger å slutte. Vi måtte derfor gjøre et utvalg, og endte opp med følgende fire faktorer som vi ønsket å se nærmere på: Prestasjoner, prestasjonsbasert lønn, arbeidsmiljø og karriere- og utviklingsmuligheter. Valg av påvirkningsfaktorer baserer seg på våre antagelser om salgsbransjen, informasjon fra kontaktperson hos Eniro som vi har en nær relasjon til og teori samt tidligere forskning. For å finne svar på problemstillingen har vi stilt følgende forskningsspørsmål: 1. Har bedriftens fokus på prestasjoner en påvirkning på ansattes arbeidsperiode? 2. Har prestasjonsbasert lønn i Eniro Gule Sider en effekt på turnover? 3. Har arbeidsmiljøet i Eniro Gule Sider en påvirkning på turnover? 4. Er karriere- og utviklingsmuligheter i Eniro en forutsetning for å beholde ansatte? Vi har innhentet informasjon om tema via artikler, forskningsrapporter og litteratur i form av pensum og annen teori. For å finne svar på problemstillingen har vi gjennomført dybdeintervju med rekrutteringskonsulent, tidligere salgssjef, tidligere selgere og en ansatt som sitter på «back office». Intervjuene baserer seg på intervjuguide som er utarbeidet. Vi fant at det er ulike forhold som påvirker om ansatte slutter, avhengig av om personen er nyansatt (inntil ett år) eller om personen har vært ansatt i mer enn ett år. Nyansatte uttrykker at prestasjoner, press og intern konkurranse er medvirkende faktorer til at de slutter. Selgere ansatt i mer enn ett år beskriver at ensformige arbeidsoppgaver, manglende motivasjon og ønske om nye utfordringer, påvirker avgjørelsen om å slutte i jobben. Forskjellen på arbeidsperiode bekreftes også av tidligere salgssjef. Som svar på problemstillingen, med utgangspunkt i forskningsspørsmålene, kan vi si at det er mangel på karriere- og utviklingsmuligheter som i størst grad påvirker turnover for selgere som har vært ansatt i mer enn ett år. Blant nye selgere er det i hovedsak prestasjonene som påvirker turnover i Eniro Gule Sider. I konklusjonen svarer vi konkret på forskningsspørsmålene som viste seg i noen grad å avvike fra våre antagelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.subjectKarrieremuligheternb_NO
dc.subjectArbeidsmiljønb_NO
dc.subjectPrestasjonsbasert lønnnb_NO
dc.titleTurnover - når forventninger ikke innfrisnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel