• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hverdagsdagsbobler - En etnografisk observasjonsstudie av hverdagsforbruket av champagne på Oslo vest – sosiale relasjoner, mening og hverdagslig praksis.

Bergum, Martin; Flatøy, Lars; Durden, Henning
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
HverdagsboblerBachelor.pdf (45.33Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/193310
Date
2014-03-31
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Denne oppgaven er en abduktiv sosialantropologisk studie av hverdagsforbruket av

champagne på Oslo vest. Hensikten har vært å studere de sosiale relasjonene, bruken og den

hverdagslige praksisen champagnen inngår i, for så å kunne gi en generell etnografisk

beskrivelse og fortolkning av menneskene og kulturen vi studerer. For å få kunnskap om dette

fenomenet har vi benyttet oss av deltakende observasjon som datainnsamlingsmetode.

Oppgaven er tiltenkt utelivsbransjen og observasjoner er gjennomført på steder vi har antatt

som hensiktsmessige sett i forhold til hva og hvem vi ønsker å studere. Innledende i analysen

har vi gjort en kort redegjørelse av nyttårskonteksten - en kontekst der champagneforbruket

anses som typisk og konvensjonell. Resultatene og funnene fra denne konteksten er benyttet

som sammenligningsgrunnlag i beskrivelsen og analysen av hverdagsforbruket. Funnene i analysen ga oss en klar oppfatning: champagnen gikk fra å være selvskreven og

fordomsfri i en nyttårskontekst, til å fungere distingverende, hedonistisk og fordomsfull i en

hverdagskontekst. Det skjer altså en metaforisering. Når champagnen forflytter seg mellom

ulike kontekster, endrer vi også tenkningen (konnotasjonene) vi har til produktet.

Fordommene og konnotasjonene vi har til alkoholen som rusmiddel i hverdagen gjør den også

moralsk foraktet som hverdagsdrikk. Nettopp derfor kan vi også anse forbruket som atypisk.

Menneskene på vestkanten virker å tilhøre en annen drikkekultur. Hedonismen tiltrer gjennom

den funksjon at den nuller bort alle de konvensjonelle normene tilknyttet alkoholen i en

hverdagslig kontekst. Det blir plutselig ”greit” å drikke alkohol i hverdagen.

Funnene i undersøkelsen indikerer også at champagnen i atskillig større grad ble satt pris på,

men på et helt annet nivå enn i en nyttårskontekst. Dens materielle kvaliteter som i en

nyttårskontekst ble satt helt til side, syntes nå å være viktigere enn noen gang. Hos noen ble

champagnen nærmest et eget samtaleemne rundt bordet. Det fremstår derfor klart at flere av

disse menneskene hadde nærliggende interesser og kunnskaper om champagne. Jentegjengene

som utgjorde en typisk del av klientellet, var et bevis på at det også her fantes unntak til dette.

Disse uttrykte sjelden noen form for interesse eller kunnskap om champagnen, men

champagne skulle de likevel ha. Felles for begge kontekster var at champagnen tok del i noe

sosialt, og bandt de involverte rundt noe relasjonelt – menneskene er der å relaterer seg til

maten, drikken og hverandre. Slik sett var champagnen et initiativ til å styrke eksisterende

relasjoner og skape nye relasjoner. Champagne uten relasjoner gir ingen mening.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit