Bruk av Facebook som et profesjonelt verktøy i internkommunikasjonen
Abstract
Denne bacheloroppgaven startet med at vi gjennom egne erfaringer og venners uttalelser,
hadde inntrykk av at mange butikker benytter Facebook til å kommunisere med sine
medarbeidere. Dette fanget vår interesse og snøballen begynte å rulle. Vi ønsket å finne ut av
hvorvidt Facebook kan brukes som et profesjonelt verktøy i internkommunikasjonen, og om
dette er en god måte å kommunisere på. Etter litt undersøkelse av temaets relevans, fant vi ut
av at vi ønsket å ha fokus på bransjer med mange deltidsansatte, som jobber ulike skift. Vår
problemstilling er derfor:
Er Facebook et godt kommunikasjonsverktøy for internkommunikasjon, i bransjer med
mange deltidsansatte som jobber ulike skift?
For å få en best mulig beskrivelse av fenomenet, så vi det som nødvendig å undersøke en
spesifikk organisasjon. Vi valgte å undersøke Rema 1000 Ila, fordi det er en organisasjon som
har mange deltidsansatte, og fordi vi har innsyn i den. Videre valgte vi å gjennomføre
undersøkelsen vår kvalitativt, gjennom dybdeintervjuer, og kom frem til at Facebook er et
enkelt og effektivt kommunikasjonsverktøy som både er tids- og ressurssparende. Facebook
fungerer godt i sammenhenger hvor man har behov for å kommunisere med personer, som
ikke er fysisk til stede. Videre fungerer Facebook for alle som har en profil i nettsamfunnet,
og det som kommuniseres kommer med høy sannsynlighet frem til mottakerne. Konklusjonen
vår er derfor at Facebook er et godt kommunikasjonsverktøy for internkommunikasjon, i
bransjer med mange deltidsansatte som jobber ulike skift.