Netthandel paradigme. Netthandel, hvor lojale er disse kundene?
Abstract
Tema for denne bacheloroppgaven er Netthandel Paradigme hvor vi ser på de endringer som skjer i handelsmarkedet i Norge. Netthandel har i løpet av de siste årene hatt en stor økning, og vi ønsker å kartlegge graden av lojalitet blant forbrukere av netthandel. Netthandel, hvor lojale er disse kundene? Ved å undersøke ulike handlevaner, påvirkninger og holdninger til netthandel har vi klart å legge frem de utfordringene netthandel står ovenfor.
Oppgaven er delt inn i 8 kapitler, hvor de to første kapitlene omhandler bakgrunn for forskningen og utviklingen av handelsmarkedet i Norge. Her settes kjøpesentre og netthandel opp mot hverandre da de blir sett på som de to største aktørene. Kapittel 3 trekker frem relevant teori som er aktuell for å kunne besvare vår problemstilling med temaer som definerer påvirkninger, holdninger og lojalitet. I kapittel 4 tar vi for oss utviklingen av problemstilling og valg som ligger til grunne for å bruke en fenomenologisk tilnærming innenfor kvalitativ forskningsmetode. Kapittel 5 er et hypotesekapittel hvor ulike antagelser blir gjort i forhold til hvilken kunnskap vi allerede har til temaet og teori som er fremlagt tidligere. Kapittel 6 er en dataanalyse som inneholder en oppsummeringstabell. Tabellen viser de mest sentrale funnene innhentet fra empiri ved bruk av dybdeintervjuer, fokusgrupper og personlige intervjuer. Videre avsluttes forskningen i kapittel 7 og 8. Her besvares problemstilling og de ulike avgrensningene som er satt for denne forskningen. Hovedfunnene trekker frem fordeler og ulemper forbrukere ser ved å benytte seg av netthandel og hva som avgjør for at forbrukeren velger å handle på nett. Både netthandel og kjøpesentre vil forbli to sterke aktører i handelsmarkedet, hvor begge vil ha forbedringsområder å fokusere på.