Bloggere, sosiale bevis og leseres kjøpsatferd
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg bloggere som påvirkere, sett fra leseres
synspunkt. Mitt arbeid med problemstillingen gjennom oppgaven vil være å søke etter
forståelse rundt fenomenet sosiale bevis som påvirkning av kjøpsadferd.
Problemstillingen i oppgaven er:
Kan teori om sosiale bevis forklare bloggeres påvirkning av leseres kjøpsadferd?
Blogger er i dag meget populært, og det kommer stadig nye blogger i alle slags
kategorier. Den sterke veksten av blogger har gjort at bloggere nå er meget
interessante for markedsførere da de mest populære bloggerne har flere tusen lesere
hver dag. Bloggere er i en ideell situasjon til å påvirke sine lesere da de vet hva
leserne reagerer på, og hvordan de skal ordlegge seg for at budskapet skal mottas på
best mulig måte.
Jeg har intervjuet ti jenter som leser blogger regelmessig, hvor formålet har vært å få
innsikt i deres kjøpsbeslutninger, forhold til bloggere de følger og ikke minst om de
lar seg påvirke av sosiale bevis sett på blogger.
Sosiale bevis er teorien om at mennesker ser til andre for å avgjøre hva som er riktig
og hva som er galt. I lys av problemstillingen ønskes det å forklare hvordan bloggere
ved bruk av sosiale bevis kan påvirke leseres kjøpsadferd. Kjøpsadferden kan i
teorien påvirkes i flere trinn, og resultatene viser at bloggere kan være med på å starte
behovserkjennelse og inspirere til produktsøk. Bloggere kan ved å vise frem et plagg
påvirke leseren til å se etter et lignende plagg til seg selv, noe respondentene også
forklarer at er tilfellet.
Ut i fra min undersøkelse kan jeg konkludere med at sosiale bevis kan forklare
bloggeres påvirkning på leseres kjøpsadferd. De påvirker ikke til kjøp av et spesifikt
produkt, men de påvirker kjøpsprosessen ved å vise frem klær og produkter. Lesere på
sin side vil se de klær og produkter bloggeren har, og selv få inspirasjon og tanker om
at de også ønsker å eie produktet.