Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Tina
dc.date.accessioned2014-10-14T09:36:51Z
dc.date.available2014-10-14T09:36:51Z
dc.date.issued2014-10-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223691
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg bloggere som påvirkere, sett fra leseres synspunkt. Mitt arbeid med problemstillingen gjennom oppgaven vil være å søke etter forståelse rundt fenomenet sosiale bevis som påvirkning av kjøpsadferd. Problemstillingen i oppgaven er: Kan teori om sosiale bevis forklare bloggeres påvirkning av leseres kjøpsadferd? Blogger er i dag meget populært, og det kommer stadig nye blogger i alle slags kategorier. Den sterke veksten av blogger har gjort at bloggere nå er meget interessante for markedsførere da de mest populære bloggerne har flere tusen lesere hver dag. Bloggere er i en ideell situasjon til å påvirke sine lesere da de vet hva leserne reagerer på, og hvordan de skal ordlegge seg for at budskapet skal mottas på best mulig måte. Jeg har intervjuet ti jenter som leser blogger regelmessig, hvor formålet har vært å få innsikt i deres kjøpsbeslutninger, forhold til bloggere de følger og ikke minst om de lar seg påvirke av sosiale bevis sett på blogger. Sosiale bevis er teorien om at mennesker ser til andre for å avgjøre hva som er riktig og hva som er galt. I lys av problemstillingen ønskes det å forklare hvordan bloggere ved bruk av sosiale bevis kan påvirke leseres kjøpsadferd. Kjøpsadferden kan i teorien påvirkes i flere trinn, og resultatene viser at bloggere kan være med på å starte behovserkjennelse og inspirere til produktsøk. Bloggere kan ved å vise frem et plagg påvirke leseren til å se etter et lignende plagg til seg selv, noe respondentene også forklarer at er tilfellet. Ut i fra min undersøkelse kan jeg konkludere med at sosiale bevis kan forklare bloggeres påvirkning på leseres kjøpsadferd. De påvirker ikke til kjøp av et spesifikt produkt, men de påvirker kjøpsprosessen ved å vise frem klær og produkter. Lesere på sin side vil se de klær og produkter bloggeren har, og selv få inspirasjon og tanker om at de også ønsker å eie produktet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectForbrukeratferdnb_NO
dc.subjectSosiale mediernb_NO
dc.titleBloggere, sosiale bevis og leseres kjøpsatferdnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel