Hvor systematisert brukes blogg som markedsføringskanal?
Abstract
Bakgrunnen for denne oppgaven er at vi ønsket å lære mer om og få en dypere forståelse for
hvordan blogger blir brukt som markedsføringskanal. Nærmere bestemt hvor strukturert og
systematisert bedrifter bruker denne kanalen. Det viste seg å være lite forskning gjort på
akkurat dette feltet, noe som gjorde det spennende å undersøke. Vi valgte å gjøre en
avgrensning til det norske markedet og bedrifter innen et bestemt segment – nemlig
skjønnhetsbransjen. Med dette som grunnlag ble problemstillingen vår som følger.
“Hvor systematisert brukes blogg som markedsføringskanal?”
Teorien som skal hjelpe oss til å svare på problemstillingen tar utgangspunkt i
markedskommunikasjon, hvor kommunikasjonsprosessen er en sentral del. Deretter vil vi
presentere teoridelen om blogg for å få en dypere innsikt i dette fenomenet.
Vi fant det mest hensiktsmessig å benytte kvalitativ metode med et fenomenologisk
forskningsdesign i vår oppgave. Kort fortalt går denne type design ut på å studere
virkeligheten slik informanten oppfatter den. Vi ønsket å få frem bedriftenes syn, holdning og
perspektiv på det vi undersøkte. Vi har utført kvalitative intervjuer med fem informanter i vår
undersøkelse. Informantene er ansvarlige for bedriftens markedsføring slik at de hadde det
beste utgangspunktet for å kunne besvare våre spørsmål. I analysen har vi trukket frem det
viktigste funnene i vår undersøkelse. Drøftet likheter og forskjeller og satt disse opp mot
innhentet teori.
Funnene indikerer at blogg kan være en effektiv kanal til å formidle budskap, nå en spesifikk
målgruppe og øke kjennskapen til merket. Alle informantene systematiserer bruken av
bloggere, men i forskjellig grad og på ulike måter.