Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordby, Kristoffer
dc.contributor.authorMillang, Benedikte
dc.contributor.authorMerker, Peter
dc.date.accessioned2014-10-15T13:04:22Z
dc.date.available2014-10-15T13:04:22Z
dc.date.issued2014-10-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223950
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å avdekke hvorvidt det vil være hensiktsmessig å merkevarebygge mormerket til en farmasøytisk bedrift, nærmere bestemt Weifa AS. Salg og distribusjon av falske legemidler blir et stadig økende problem i verden. Selv om Norge er ganske beskyttet fra denne potensielt livsfarlige trenden, opplever tollvesenet allikevel en stadig økning i beslag av ulovlige legemidler bestilt av norske forbrukere på nett. På bakgrunn av dette blir det derfor enda viktigere med merkevarer i den farmasøytiske industrien. Undersøkelsen dreier seg om hva forbrukere anser som viktig ved kjøp av legemidler. For å finne ut av hva som fører til adferdsbasert lojalitet, har vi valgt ut noen uavhengige forklaringsvariabler som vi anser som relevant for forbrukere ved kjøp av medisiner. Det er benyttet tidligere forskning og teori for komme frem til variablene; country of origin, brand awareness, reputation, brand equity, promotion, brand personality, trust og safety. I oppgaven har vi valgt å benytte oss av en kvantitativ metode siden vi ønsket å generalisere populasjonen. Selve innsamlingen av data ble utført av Norstat blant 215 respondenter fra et landsrepresentativt utvalg. Resultatene viser at variablene trust og reputation betydde mest for kjøpsadferden blant respondentene. I tillegg viste det seg at country of origin, brand awareness, promotion og brand equity også var signifikante for adferdsbasert lojalitet. Hypotesene tilknyttet brand personality og safety fikk vi ikke støtte for i undersøkelsen. Funnene tyder på at legemiddelselskaper bør fokusere på å bygge opp tillit blant forbrukerne for å styrke omdømmet. Spesielt for Weifa kan det være nyttig å spille på Norge som opphavsland. Dette for å styrke identiteten til bedriften og skape tillit blant konsumentene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMerkevarebyggingnb_NO
dc.subjectForbrukeradferdnb_NO
dc.subjectSalgnb_NO
dc.titleViktigheten av merkevarer i legemiddelbransjen. En deskriptiv undersøkelse om merkevarebygging i farmasøytisk industri.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel