Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Cathrine
dc.contributor.authorOlbergsveen, Tine Pedersen
dc.date.accessioned2014-10-15T13:11:36Z
dc.date.available2014-10-15T13:11:36Z
dc.date.issued2014-10-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223952
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven var å undersøke hvilken effekt co-branding har som strategi, og om denne effekten er den samme for bedrifter med lav vs. høy merkekjennskap. De teoretiske begrepene som blir benyttet i studien er co-branding, merkekjennskap, holdning og kjøpsintensjon. På bakgrunn av teorigjennomgangen ble det utformet 3 hypoteser, som skulle hjelpe til å svare på problemstillingen som lyder: ”Hvilken effekt har co-branding som strategi på forbrukernes holdning og kjøpsintensjon, og er denne effekten den samme for bedrifter med henholdsvis lav og høy merkekjennskap?” Undersøkelsesspørsmålet i denne studien er årsaksbasert, og det ble derfor naturlig å benytte kvantitativ undersøkelsesmetode. Det ble benyttet et 2x2 hybrid eksperiment, hvor eksperimentgruppene ble utsatt for stimuli som ble utviklet gjennom to pretester. Eksperimentgruppene ble utsatt for manipulerte annonser hvor H&M eller COS har et samarbeid med Olivia Palermo, mens kontrollgruppene ble utsatt for annonser med H&M eller cos uten co-branding. Utvalget bestod av jenter mellom 18-35 år. Dataene ble deretter analysert i Spss, hvor vi kontrollerte validitet og relabilitet, før det ble utført en MANOVA-analyse. Analysen viste at det ikke fantes noen signifikante forskjeller i gruppene, og at effekten av co-branding ikke påvirker forbrukernes holdninger og kjøpsintensjon nevneverdig. Resultatene viste seg allikevel å være interessante, da vi så en klar tendens på at effekten av co-branding er større hos COS, som er et relativt nytt konsept på det norske markedet og har lav merkekjennskap hos forbrukerne, enn hos H&M.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectCo-brandingnb_NO
dc.subjectMerkekjennskapnb_NO
dc.subjectMANOVAnb_NO
dc.subjectForbrukersosiologinb_NO
dc.titleCo-branding: en strategi for alle?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel