Krisehåndtering og omdømme.
Abstract
Denne oppgaven omhandler hvordan organisasjoner håndterer en krise både før,
under og etter en krise har oppstått. Vi ønsker å avdekke hvilke effekter
krisehåndtering har på en organisasjons sitt omdømme, samt om organisasjonens
tidligere omdømme har en effekt på utfallet. Ut fra dette kom vi frem til
problemstillingen ” Hvordan bevare et godt omdømme under en krise – en
casestudie”.
For å besvare problemstillingen har vi valgt ut tre kriser, hvorav to omhandler
organisasjoner som har bevart et godt omdømme etter krisen og en som har resultert i
et svekket omdømme. Vi skal se på hvordan organisasjonene har jobbet med
krisehåndtering og hvordan de strategisk har jobbet for å bevare omdømmet.
Oppgaven baserer seg på William Coombs sin teori om krisehåndtering.
Analysearbeidet av krisene skal kunne belyse om William Coombs sin teori om
krisehåndtering er egnet som en aktuell veiledning.
Vi har valgt å bruke en kvalitativ metode, hvor casestudie er det sentrale designet.
Med en casestudie kan vi studere de forskjellige krisene, samt analysere funnene opp
mot Coombs teori. For å analysere casene har vi hentet data fra granskningsrapporter
og nyhetsartikler.
Resultatet vi har kommet frem til er at en organisasjon som jobber proaktivt med
krisehåndtering vi stille sterkere i en krisesituasjon. Samtidig spiller åpenhet og
tilgjengelighet med interessentene en viktig rolle for at man skal kunne bevare et godt
omdømme. Kommunikasjon er hovedingrediensen til god krisehåndtering.