• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mind, full eller mindful? En vei til livtilfredshet.

Bang, Robin; Magnussen, Viktoria; Evertsen, Espen Odén
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bachelor_EnVeiTilLivstilfredshet.pdf (5.591Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223974
Date
2014-10-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Har prestasjonssamfunnets forventninger om selvrealiserende suksess, gitt oss

urealistiske forventninger om det gode liv og hvordan det skal oppnås?

Samfunnsvitere og andre forskere rapporterer at i takt med prestasjonssamfunnet, har

psykiske lidelser og depresjon blant unge økt. CV-generasjonens høye krav til seg

selv, ser ut til å ha en skyggeside. En destruktiv utvikling hvor en risikerer å miste seg

selv på veien til suksess. Hvordan kan vi lede oss selv til økt livstilfredshet, i et

samfunn fylt av forventninger?

Denne oppgaven ser på en mulig vei til økt livstilfredshet. Gjennom en eksplorerende

tilnærming, forsøker vi å legge frem teoretiske forklaringer på livstilfredshet og

selvledelse. Forankret i teoretiske forklaringer, har vi identifisert to konkrete verktøy

som kan gi oss selvinnsikt og økt mental tilstedeværelse i eget liv. Med hjelp fra

eksperter har vi gjennomført et prosjekt på seks uker. Siden livstilfredshet er en

subjektiv evaluering over livet generelt, har vi valgt å forske på oss selv. Resultatene

er fanget i en daglig refleksjonsdagbok og en standardisert skala for måling av

livstilfredshet (SWLS). Siden resultatene er individuelle og selvreflekterende, vil de

først og fremst fungere som en bekreftelse på prosjektets suksess. Som mye annen

samfunnsvitenskapelig forskning på fenomener, er ikke svarene det viktigste, men at

vi klarer å overbevise om at her trengs en forklaring. Vi håper oppgaven inspirerer

andre til å starte sin dugnad i sitt liv.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit