Treningsmotivasjon hos Oslo-studenter.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224126Utgivelsesdato
2014-10-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven er gjort med bakgrunn i vår personlige interesse for hva som gjør at noen
mennesker lykkes godt med trening mens andre føler de ikke får inn gode rutiner på
det, når de har samme utgangspunkt. Problemstillingen tar for seg hva som motiverer
Oslo-studenter til å trene, og i tillegg hvordan treningsstudioer kan benytte seg av
denne informasjonen for å utvikle markedsstrategier som baserer seg på funnene.
Motivasjonsteori og holdningsteori danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. De
innsamlede dataene viser at Oslo-studentenes motivasjon for å trene i stor grad
baserer seg på indre motivasjon, der helse og mestringsfølelse trekkes ut som
fokusområder. Holdningene til trening er i hovedsak positive og lystbetonte, noe som
skinner gjennom i de nevnte motivasjonsfaktorene.
Med en hypotese om at motivasjonen i stor grad skulle være basert på ytre
motivasjon, motbeviste funnene dette, i tillegg til at funnene bekrefter teoriene
benyttet i oppgaven.
Forbrukernes kognitive prosesser blir avdekket via dybdeintervjuer, som stiller
spørsmål som oppfordrer til refleksjon over egen atferd, og bakgrunnen for denne.
Videre har en kvantitativ undersøkelse bekreftet at dataene fra den kvalitative delen er
reliable, ved at majoriteten av svarene til hva som motiverer studentene til å trene,
ligger i indre motivasjon. De samme motivasjonsfaktorene gikk igjen i begge
undersøkelsene, og disse ble også oppgitt å være motivasjonsfaktorer hos kundene til
et par personlige trenere som har flere Oslo-studenter på kundelisten sin.
Ved å fokusere markedsstrategiene sine på de langsiktige helsefordelene, samtidig
som den dag-til-dag-baserte mestringsfølelsen en kan få av trening, vil
treningsstudioene kunne lage kampanjer og tiltak som treffer både den
følelsesmessige, den intensjonsbaserte og den kunnskapsrette delen som til sammen
utgjør hvilken holdning målgruppen har til trening.