Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Jeanette
dc.contributor.authorKolvig, Kamilla
dc.date.accessioned2014-10-17T14:19:58Z
dc.date.available2014-10-17T14:19:58Z
dc.date.issued2014-10-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224126
dc.description.abstractOppgaven er gjort med bakgrunn i vår personlige interesse for hva som gjør at noen mennesker lykkes godt med trening mens andre føler de ikke får inn gode rutiner på det, når de har samme utgangspunkt. Problemstillingen tar for seg hva som motiverer Oslo-studenter til å trene, og i tillegg hvordan treningsstudioer kan benytte seg av denne informasjonen for å utvikle markedsstrategier som baserer seg på funnene. Motivasjonsteori og holdningsteori danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. De innsamlede dataene viser at Oslo-studentenes motivasjon for å trene i stor grad baserer seg på indre motivasjon, der helse og mestringsfølelse trekkes ut som fokusområder. Holdningene til trening er i hovedsak positive og lystbetonte, noe som skinner gjennom i de nevnte motivasjonsfaktorene. Med en hypotese om at motivasjonen i stor grad skulle være basert på ytre motivasjon, motbeviste funnene dette, i tillegg til at funnene bekrefter teoriene benyttet i oppgaven. Forbrukernes kognitive prosesser blir avdekket via dybdeintervjuer, som stiller spørsmål som oppfordrer til refleksjon over egen atferd, og bakgrunnen for denne. Videre har en kvantitativ undersøkelse bekreftet at dataene fra den kvalitative delen er reliable, ved at majoriteten av svarene til hva som motiverer studentene til å trene, ligger i indre motivasjon. De samme motivasjonsfaktorene gikk igjen i begge undersøkelsene, og disse ble også oppgitt å være motivasjonsfaktorer hos kundene til et par personlige trenere som har flere Oslo-studenter på kundelisten sin. Ved å fokusere markedsstrategiene sine på de langsiktige helsefordelene, samtidig som den dag-til-dag-baserte mestringsfølelsen en kan få av trening, vil treningsstudioene kunne lage kampanjer og tiltak som treffer både den følelsesmessige, den intensjonsbaserte og den kunnskapsrette delen som til sammen utgjør hvilken holdning målgruppen har til trening.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectTreningnb_NO
dc.subjectMotivasjonnb_NO
dc.titleTreningsmotivasjon hos Oslo-studenter.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel