Hvordan kan arbeide med viljestyrke påvirke selvfølelse?
Abstract
Den overordnede problemstillingen for denne oppgaven er “Hvordan kan arbeide med
viljestyrke påvirke selvfølelse?”. Oppgaven har fokusert på hvordan viljestyrke
påvirker selvfølelse, i motsetning til et flertalls studier og tilsvarende teori, som ser på
hvordan selvfølelse har betydning for prestasjoner (se for eksempel Baumeister,
Campbell, Krueger og Vohs 2003). I undersøkelsen av problemstillingen har
kvantitativ og kvalitativ metode blitt benyttet. Selvfølelse har ved tre målinger blitt
undersøkt kvantitativt ved Rosenbergs Self-Esteem Scale. Viljestyrke har blitt
undersøkt gjennom kvalitative dybdeintervjuer og respondentene har skrevet
refleksjonsnotater i forbindelse med leadership lab.
Konteksten for undersøkelsen er faget LPL2100 Ledelse og personlig lederskap som
ledes ved Professor Tom Karp ved Markedshøyskolen våren 2014. Faget har hatt
betydning for studentenes forståelse og vår tilnærming til oppgaven, men det er
primært leadership lab 4 som ligger til grunn for undersøkelsen.
Resultater
Samtlige respondenter har vist en positiv utvikling i selvfølelsen gjennom målingene
som har blitt gjort. Respondentene som har jobbet med å utforske følelser og tanker,
har vist en markant økning i selvfølelsen. Funnene indikerer at selvfølelsen kan
utvikles.
Undersøkelsen har påvist et mønster i graderingen av viljestyrke og økningen i
totalscorene på selvfølelse. Videre har undersøkelsen vist funn som indikerer at
kategoriene tankekontroll og affektregulering har sterkest påvirkning på individets
selvfølelse. Respondentene som har jobbet med å utforske tanker og følelser, viser
forståelse og aksept, og godtar seg selv i større grad. Disse respondentene scorer over
det som regnes som normal selvfølelse ved siste måling. Respondentene som
opplevde egosvekkelse under leadership lab 4, viser ingen eller en marginal økning
ved siste måling av selvfølelse. Dette gir støtte til påstanden om at viljestyrke er en
begrenset ressurs.