Faktorer som fører til suksess ved teamarbeid.
Abstract
I denne oppgaven har vi underveis klart å avdekke ulike faktorer for at teamarbeid skal bli en suksess og hva som skal til for at teamarbeidet er vellykket. Vi har valgt å ta for oss seks ulike bedrifter fra forskjellige sektorer.
Teamarbeid er mer og mer relevant etter som globaliseringen verden har vært igjennom de siste årene har vært med å skape helt nye måter og arbeide på. Bedrifter har beveget seg fra å ha hierarkiske organisasjonsstrukturer til mer flatere og mer teambaserte. Vi ønsker med vår oppgave å prøve å kartlegge hva det er som gjør at forskjellige bedrifter som jobber i team får teamarbeid til å fungere godt, og hva som kan være utfordringene til teamarbeid. Underveis har vi vært i kontakt med seks personer, hvor alle jobber i team som enten teamleder eller teammedarbeider. Vi valgte å samle inn dataene våre kvalitativt igjennom dybdeintervju. Videre gjennomførte vi en analyse av datainnsamlingen, får å se på hva teammedarbeidere syns om det å jobbe i team, hvilke fordeler og ulemper dette medbringer for så å sette teori og våre funn opp mot hverandre for å finne faktorer til suksess ved teamarbeid.
Vår konklusjon etter å ha gjennomført vår drøfting er at faktorer som er med på å spille en rolle for et godt teamarbeid i bedrifter er: Mål for teamarbeidet, god kommunikasjon, tillitt til sine teammedlemmer, organisasjonskulturen spiller en rolle for oppstart av teamarbeid og teamleder er en viktig faktor for at et team skal fungere godt