• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

What does the fox say? – En studie av viral markedsføring.

Bjune, Klara; Buer, Ida; Bleka, Marthe
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bacheloroppgave. _what does the fox say_- En studie av viral markedsf+©ring#DAA2.pdf (1.194Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224184
Date
2014-10-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for markedsføring [637]
Abstract
Denne oppgaven har som hensikt å kartlegge den strategiske planleggingsprosessen av en viral kampanje, samt effekter og effektmåling knyttet til denne. Vår problemstilling er som følger:

Hvordan kan bedrifter arbeide med strategisk planlegging av en viral kampanje, hvilke effekter kan den gi og hvordan kan disse måles?

Undersøkelsens teorigrunnlag er delt inn i fire hoveddeler. Den første delen tar for seg selve begrepet “viral markedsføring”, som innebærer hvordan litteraturen definerer dette begrepet, hvilke drivkrefter som er knyttet til viral markedsføring, samt fordeler og ulemper ved denne formen for markedsføring. Den andre delen beskriver steg for steg den strategiske planleggingsprosessen til en viral kampanje. Til slutt går vi nærmere inn på hvilke effekter en viral kampanje kan gi, samt hvordan man måler disse.

Vi har benyttet oss av et eksplorerende design, og valgte å bruke kvalitativ metode. Vi utførte fem intervjuer med respondenter fra bedrifter som har hatt en viral kampanje som en del av sin markedsføring. Deres erfaringer med viral markedsføring var avgjørende for at vi skulle få god innsikt i temaet.

Gjennom analyse av disse intervjuene har vi dannet grunnlaget for å svare på spørsmålene i problemstillingen. Det viser seg at teorien for det meste gjenspeiler virkeligheten, men våre funn viser også at det er noen elementer en bedrift/organisasjon bør tenke på ved utforming og implementering av en viral kampanje, som ikke er beskrevet i teorien. Et integrert rammeverk for den strategiske planleggingsprosessen kan fungere som retningslinjer for norske bedrifter/organisasjoner som enten har tenkt å inkludere en viral markedsføringskampanje i sin markedskommunikasjon for første gang, eller som ikke har oppnådd ønskelig suksess.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit