Din flaske, ditt vann – Hvordan symboleffekten, holdninger, og media former forbrukerens livsstil.
Abstract
Denne oppgaven baseres på symboleffekten ved synlig bruk og gjenbruk av vannflasker, som
blir sett ut ifra semiotikk, holdninger og omdømme. Et fenomen vi ønsker å se på er hvorfor
folk prefererer å gjenbruke vannflasker til å fylle på nytt vann. Hvorfor er det så få som fyller
på brusflaskene med vann? Tall hentet fra drikkeglede.no viser at i 2013 ble det solgt ca. 481
900 liter brus se vedlegg I, mens det ble solgt ca. 91 300 liter vann se vedlegg II
(drikkeglede). Hvordan har det seg at mange gjenbruker vannflaskene og ikke brusflasken til
å fylle på med springvann?
Vi ønsker å se om bruken av vannflasker kan skape en form for identitet gjennom holdningen,
symboleffekten og omdømme. Vi skal bruke relevant litteratur for å løse problemstillingen
vår på en best mulig måte. Herunder er Kjetil Rolness, William Brochs – Haukedal, Øyvind
Ihlen og Peggy Simcic Brønn med flere teoretikere benyttet.
Vi har kommet frem til følgende problemstilling i oppgaven vår: “Hvorfor gjenbrukes
vannflaskene mer enn brusflaskene, har vannflasken blitt en type “make-up” i dagens
moderne samfunn?”
Siden vi vil finne ut av hvorfor folk gjør som de gjør så har vi valgt å bruke kvalitativ metode.
Vi vil se på individets erfaringer og holdninger rundt gjenbruk av vannflasker og benytter
fenomenologisk design. Det er herunder benyttet semi-strukturert dybdeintervju på seks
informanter. Som ble delt inn i to hovedgrupper, utdannet og ikke utdannet. Vi ser også på
forskjellen i tre forskjellige aldersgrupper innenfor hovedgruppene.
Oppgaven er inndelt i overordnede spørsmål, som er ment for å identifisere informasjonen hos
våre informanter. Det kommer frem at vannflaske er mer akseptert å benytte enn brusflaske.
Alle respondentene oppgir at sunnhet og livsstil er viktig i dagens samfunn og her er vann et
viktig symbol. Vannflasker fra flaskevannsprodusentene er lettest å bli identifisert som sunn,
siden brusflasker og drikkeflasker viser enten at du har vært usunn eller gjør det vanskelig å
symbolisere at det er vann som konsumeres.