Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTurkalj, Alana Angela
dc.contributor.authorMoen, Christian
dc.contributor.authorSvendheim, Stine
dc.date.accessioned2014-10-20T17:15:57Z
dc.date.available2014-10-20T17:15:57Z
dc.date.issued2014-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224190
dc.description.abstractDenne oppgaven baseres på symboleffekten ved synlig bruk og gjenbruk av vannflasker, som blir sett ut ifra semiotikk, holdninger og omdømme. Et fenomen vi ønsker å se på er hvorfor folk prefererer å gjenbruke vannflasker til å fylle på nytt vann. Hvorfor er det så få som fyller på brusflaskene med vann? Tall hentet fra drikkeglede.no viser at i 2013 ble det solgt ca. 481 900 liter brus se vedlegg I, mens det ble solgt ca. 91 300 liter vann se vedlegg II (drikkeglede). Hvordan har det seg at mange gjenbruker vannflaskene og ikke brusflasken til å fylle på med springvann? Vi ønsker å se om bruken av vannflasker kan skape en form for identitet gjennom holdningen, symboleffekten og omdømme. Vi skal bruke relevant litteratur for å løse problemstillingen vår på en best mulig måte. Herunder er Kjetil Rolness, William Brochs – Haukedal, Øyvind Ihlen og Peggy Simcic Brønn med flere teoretikere benyttet. Vi har kommet frem til følgende problemstilling i oppgaven vår: “Hvorfor gjenbrukes vannflaskene mer enn brusflaskene, har vannflasken blitt en type “make-up” i dagens moderne samfunn?” Siden vi vil finne ut av hvorfor folk gjør som de gjør så har vi valgt å bruke kvalitativ metode. Vi vil se på individets erfaringer og holdninger rundt gjenbruk av vannflasker og benytter fenomenologisk design. Det er herunder benyttet semi-strukturert dybdeintervju på seks informanter. Som ble delt inn i to hovedgrupper, utdannet og ikke utdannet. Vi ser også på forskjellen i tre forskjellige aldersgrupper innenfor hovedgruppene. Oppgaven er inndelt i overordnede spørsmål, som er ment for å identifisere informasjonen hos våre informanter. Det kommer frem at vannflaske er mer akseptert å benytte enn brusflaske. Alle respondentene oppgir at sunnhet og livsstil er viktig i dagens samfunn og her er vann et viktig symbol. Vannflasker fra flaskevannsprodusentene er lettest å bli identifisert som sunn, siden brusflasker og drikkeflasker viser enten at du har vært usunn eller gjør det vanskelig å symbolisere at det er vann som konsumeres.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGjenbruknb_NO
dc.subjectVannflaskernb_NO
dc.titleDin flaske, ditt vann – Hvordan symboleffekten, holdninger, og media former forbrukerens livsstil.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel