Oppleves smarttelefoner som et positivt gode eller et tilgjengelighetskrav?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/224547Utgivelsesdato
2014-10-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven var målet å finne ut hvorvidt arbeidsgiverfinansierte smarttelefoner oppleves
som et positivt gode, eller et tilgjengelighetskrav av ansatte i advokatbransjen. I tillegg ønsket vi å
undersøke hvordan telefonene påvirket den enkeltes balanse mellom jobb og fritid. Undersøkelsen
ble gjennomført blant tre av de største private advokatfirmaene i Oslo. Vi har valgt å dele
oppgavens datainnsamling inn i to faser. I oppgavens før-fase snakket vi med flere relevante
fagpersoner fra kunnskapsbransjen, mens vi i oppgavens andre fase, hovedfasen, gjennomførte
elleve dybdeintervjuer med respondenter fra advokatkontorene. Ut fra våre funn og analyse,
konkluderer vi med at den arbeidsgiverfinansierte smarttelefonen oppleves av flertallet som et
positivt gode. Sett utenfra opplever vi likevel at den i praksis fungerer som et tilgjengelighetskrav.
Fenomenet ser altså ut til å oppleves helt ulikt avhengig av om man står på innsiden av
advokatbransjen, eller om man betrakter det utenfra. Videre ser vi at smarttelefonen har en
negativ påvirkning på balansen mellom jobb og fritid, men de færreste av respondentene opplever
dette som problematisk.