• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prestasjonsfremmende egenskaper ved teamarbeid.

Lillesand, Nina; Storeide, Stine Listou
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BCR3100- 982944, 982643.pdf (717.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224674
Date
2014-10-28
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon [339]
Abstract
Denne oppgaven er bygd rundt problemstillingen: Opplever prosjektmedarbeidere at kunnskapsoverføring er en kilde til læring som påvirker prestasjonene i en prosjektgruppe?

Disse forskningsspørsmålene vært sentrale i prosessen:

- Er teamarbeid en arbeidsmetode som er prestasjonsfremmende?

- Finnes det noe som kan påvirke om kunnskapsoverføring fører til læring?

- Er teamarbeid en godt egnet kontekst for utvikling av individet?

Denne bacheloroppgaven handler om læring gjennom overføring av kunnskap, hvilke faktorer som spiller inn på dette og hvordan det videre påvirker prestasjoner i team. Motivasjonen som lå bak denne problemstillingen var interessen for personlig utvikling. Vi fant teamet som en interessant kontekst da sammensetning av ulike mennesker kan bidra til utvikling og læring gjennom felles arbeid og sosial interaksjon. Da teammedlemmer utfyller hverandre kan de i fellesskap produsere resultater som utgjør mer enn det enkelte individet. Sammensetningen av mennesker kan ha en stor innvirkning på samhandlingen, og videre de prosessene som skjer i teamet.

Vi fikk muligheten til å gjennomføre vår forskning i FMC Technologies. De benytter seg av team- og prosjektarbeid, og hadde derfor medarbeidere som var passende for vår forskning.

Vi har benyttet oss av kvalitativ metode, med et intensivt design. Dette på grunn av at vi ønsket å undersøke hver enkelt respondents mening og oppfattelse rundt fenomenet kunnskapsoverføring i team. Vi har samlet inn data ved hjelp av semistrukturerte dybdeintervju. Undersøkelsen var begrenset til 10 respondenter, der hvert intervju hadde en varighet på cirka en time.

Både teori og empiri har vist at læring forekommer både bevisst og ubevisst, samt at dette vil ha en påvirkning på prestasjonene både individuelt og kollektivt i teamet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit