• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
  •   Home
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vet DU hva som motiverer din servicemedarbeider?

Svanberg, Anna; Ræstad, Tiril Christine
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
CD ny Alt samlet i ett dok.B28.5.pdf (13.18Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/224682
Date
2014-10-28
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentarbeider fra Institutt for ledelse og organisasjon [339]
Abstract
Denne studien undersøker hva som motiverer servicemedarbeidere og bidrar til at de trives i

organisasjonen. For å undersøke hvilke faktorer som påvirker jobbopplevelsen positivt og

negativt, tar vi i utgangspunkt i Herzbergs to-faktor-teori.

Som forbrukere er vi i kontakt med servicemedarbeidere så å si hver dag. Vi møter dem i

kiosken når vi kjøper morgenkaffen, senere på dagen selger de oss lunsj, og ikke overaskende

sitter de i kassen når vi handler middag på vei hjem. Vi har ikke lykkes å finne mange

relevante forsknings publikasjoner vedrørende servicemedarbeiderens trivsel og motivasjon.

Dette gjør det ekstra spennende for oss å gjør en undersøkelse av denne yrkesgruppen.

For å komme nært innpå servicemedarbeideren, valgte vi en kvalitativ tilnærming, og foretok

dybdeintervjuer av ansatte i Deli de Luca. To-faktor-teorien dannet grunnlaget for

undersøkelsen. Spørsmålene hadde til hensikt å kartlegge hva som gjorde at respondentene

trivdes og var motiverte, samt hva som eventuelt kunne skape mistrivsel.

Vår studie viser at Herzbergs motivasjonsfaktorer i hovedsak kan relateres til

servicemedarbeideren. Det som kanskje var det viktigste og mest overraskende funnet i

studien, var at enkelte hygienefaktorer kan være en kilde til trivsel, noe som ikke er i tråd med

Herzbergs teori. Det er for oss litt dristig å komme med en såpass sterk påstand i en

bacheloravhandling. Derfor gjorde vi ytterligere litteratursøk og kom frem til at forskere før

oss, har publisert undersøkelser som støtter våre funn.

Det at dette er en kvalitativ studie, som kun baserer seg på en håndfull intervjuer i én bedrift,

gjør at resultatene ikke kan generaliseres. Derfor foreslår vi at videre forskning undersøker

Herzbergs teorier i en større sammenheng, og da gjerne med kvantitativ metode.

Helt til slutt i oppgaven presenterer vi noen råd til Deli de Lucas ledelse. Disse rådene er

konkrete og bygger på den praktiske nytten vi kan hente ut av vårt arbeid med Herzbergs

teorier.

2

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit