Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolberg, Maria Ross
dc.contributor.authorAuby, Terese
dc.date.accessioned2014-10-28T08:24:31Z
dc.date.available2014-10-28T08:24:31Z
dc.date.issued2014-10-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224684
dc.description.abstract”To be in buisness today, our most important job is to be head marketer for the brand called you” (Peters 1997), med dette sitatet falt valget vårt på personlig merkevarebygging. Merkevarebygging er et tema vi begge ønsket å skrive om. Vi fant fort ut at dette er såpass aktuelt og interessant med tanke på oss som studenter. I dag er merkevarebygging i næringslivet og det private i sterk vekst (Gad og Rosencreutz 2004), og syntes dette kunne være spennende å grave dypere i. I næringslivet blir branding brukt som et strategisk verktøy. Vi ønsker å se på hvordan dette kan overføres til et personlig plan for studenter, og videre kan benytte verktøyet opp mot arbeidsmarkedet. Personlig merkevarebygging handler om å gjøre seg som student annerledes og unik. Du må klare å finne ut hva du står for som menneske og dette kan gjøres ved å strukturere din personlig utvikling. Det og ha en misjon eller en sak man brenner for, kan gjøre denne veien enklere. Ved å gjøre dette kan du oppnå en bedre posisjon med livet ditt, det kan være mentalt, sosialt og økonomisk (Gad og Rosencreutz, 12-13). ”Merkevarer er produkter som har en tilleggs dimensjon. Noe ekstra som differensierer merkevaren fra andre produkter som er ment å tilfredsstille det samme behovet i markedet” Dette påpeker Keller i Strategic Brand Management. Building, Measuring, and Managing Brand Equity fra 2008. (sitert i Samuelsen, Peretz og Olsen 2010, 20). Personlig merkevarebygging handler om differensiering og dramatisering (Gad og Rosencreutz). Det og være annerledes er viktig for å kunne skille seg ut blant mengden. Sosiale medier er ikke verken noe nytt eller revolusjonerende. I og med at det oppdaterer seg i nye retninger og da spesielt sosiale plattformer, vil vi som forbruker dra nyte av det når det kommer til nettverk og synliggjøring. Det å utrykke seg med tekst, bilde og video har ført til at flere bruker disse mediene på en mer gjennomtenkt måte i forhold til business. Det er da interessant å se på hvordan disse underholdningskanalene sakte men sikkert blir underliggende reklame kanaler for en selv og sin arbeidsplass. I en tilstandsrapport for høyskoler og universiteter i Norge 2014 kommer det frem at studenter med høy utdanning har lav arbeidsledighet. De studentene som gjennomfører et profesjonsrettet studium har det lettere for å tre inn i arbeid som er relevant. I motsetning til studenter som går mer generalistpregede utdannelser som humanistiske- og samfunnsfag, har mer vansker å finne relevant arbeid etter endt studium (Kunnskapsdepartementet 2014, 22- 23).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectPersonlig merkevarebyggingnb_NO
dc.title«Stand out of the crowd», et case om personlig merkevarebygging.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel