Mental trening – motbakkens styrke for unge gründere?
Abstract
Temaet for denne bacheloroppgaven er mental trening og unge gründere, med et fokus rettet
mot hvordan mental trening kan styrke unge gründere ved motgang. Det viser seg at det
finnes lite kunnskap om fenomenet mental trening i kontekst av unge gründere. Basert på
dette er det satt en avgrensning, og oppgaven tar for seg unge gründere og mental trening i
Norge.
I gjennomgang av litteratur har eksisterende teori som er relevant for problemstillingen blitt
belyst. Her fremkom det at det finnes spesifikke faktorer innenfor mental trening, som kan
være relevant for unge gründere. Likevel fantes det et gap mellom faktorer innen mental
trening i kontekst av unge gründere. Litteraturen i oppgaven er hovedsakelig basert på
forskningsartikler og faglitteratur innenfor temaet.
På bakgrunn av dette er det følgende problemstilling definert:
”Hvordan kan de fire basisteknikkene innen mental trening styrke unge gründere ved
motgang?”
Med utgangspunkt i problemstilling, samt formålet med oppgaven, er det valgt en kvalitativ
forskningsmetode, med et eksplorativt case-design. For å best besvare problemstillingen er
dybdeintervju benyttet, hvor intervjuobjektene er 5 informanter og 10 respondenter. 5 av
respondentene arbeider som prosessveiledere innenfor Norges største inkubator og
gründerveiledningsinstitutter, og de 5 informantene anses å være noen av Norges fremste
eksperter innenfor mental trening.
Funnene fra forskningen har blitt systematisert og strukturert til en felles konklusjon, hvor
respondenter og informanter har blitt satt sammen. Videre har funnene blitt satt opp mot
eksisterende teori for å avdekke forskjeller, likheter og eventuelle gap.
Basert på funnene kommer det frem hvordan de fire basisteknikkene innen mental trening kan
styrke unge gründere ved motgang. Funnene kan benyttes som informasjon og gi
retningslinjer for hvordan mental trening kan implementeres og styrke unge gründere ved
motgang.