Pins som belønning - Et casestudie i fast food-bransjen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2353359Utgivelsesdato
2015-10-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den overordnede problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan opplever ansatte i en fast-food restaurant pins som belønning? Denne besvarte vi ved hjelp av et casestudie hvor vi gjennomførte kvalitative dybdeintervjuer med ansatte i en fast-food restaurant, både før og etter innføringen av et pinssystem. Pinssystemet, som belønningssystemer generelt, hadde til formål å øke de ansattes motivasjon. Dette ledet til vårt første forskningsspørsmål, som var: Hvordan opplever ansatte i en fast-food restaurant sammenhengen mellom pins som belønning og egen motivasjon, med utgangspunkt i SDT (Self-Determination Theory)? I løpet av forskningsprosessen oppdaget vi at pins kan sammenlignes med spillifisering, og vi fant det derfor interessant å se nærmere på dette fenomenet. Dette ledet til vårt andre forskningsspørsmål: Er de ansattes oppfatning av pins som belønning sammenlignbar med det som innen spillifisering kalles badges? Vi fant at det ikke er var sammenheng mellom pins som belønning og hvordan de ansatte oppfatter sin helhetlige motivasjon, men at pins kan fremkalle en kortvarig motivasjon. Videre fant vi flere tendenser til at det kan settes likhetstegn mellom pins og badges. Vi konkluderte denne studien med at det de ansatte i all hovedsak oppfatter pins som positivt og at pins viser tendenser til å fungere godt til å oppnå konsistent ønsket adferd.