Opplevelsesøkonomi som driver til bærekraftig helårsdrift
Abstract
På bakgrunn av denne oppgaven ønsket vi å se på hvordan Kristiansand Dyrepark som Norges største opplevelsespark kunne nå gruppe- og bedriftsmarkedet med deres tilbud. Event i Dyreparken etter stengetid har eksistert siden 1997, men har eskalert for hvert år. Etter Sjørøverhotellet Abra Havn åpnet i 2012, fikk de mulighet til å tilby en helhetlig pakke for gruppe- og bedriftsmarkedet. Dyreparken Event og Overnatting har i dag problemer med å fylle sjørøverhotellet Abra Havn med påfølgende event, kurs- og konferanse i ukedagene og skuldersesongen. De er avhengig av å tiltrekke seg dette segmentet for å kunne ha en bærekraftig helårsdrift. Dermed ble målet med denne oppgaven å få frem hvilken ønsker og behov gruppe- og bedriftsmarkedet har ved valg av faglige og sosiale eventer. I tillegg ønsket vi å kartlegge hvilke assosiasjoner, kjennskap og kunnskap som finnes på markedet knyttet til Dyreparken Event og Overnatting. Ut i fra dette ville vi å få frem mulige løsninger på hvordan Dyreparken Event og Overnatting kan nå gruppe- og bedriftsmarkedet med sine tilbud for å kunne skape en bærekraftig helårsdrift. For å kunne svare på problemstillingen og nå dette målet, valgte vi en kvalitativ forskning med dybdeintervju. Grunnen til at vi valgte dette var fordi vi ønsket å kontakte mennesker som har benyttet seg av tilbudene Dyreparken Event og Overnatting tilbyr, samt å snakke med noen av de som har mottatt tilbud fra dem, men har valgt å takke nei. Ved siden av intervjuene har vi også gjennomført observasjon i Dyreparken og Abra Havn. Der fikk vi teste ut ulike opplevelser som de tilbyr, og snakket med flere ansatte som jobber i Dyreparken og Abra Havn. Dette gjorde at vi fikk et bredt spekter av informasjon til å finne relevant teori og utarbeide en intervjuguide. Gjennom oppgaven har vi oppdaget nye elementer, sett teori og empiri fra ulike synsvinkler, og ut i fra dette dannet noen grunnleggende forslag til forbedringer. Vi har med dette skapt et forslag til hvordan Dyreparken Event og Overnatting kan nå gruppe- og bedriftsmarkedet, med utgangspunkt i teori og empiri hentet fra litteratur og næringslivet.