Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAsakskogen, Unn-Jeanette
dc.contributor.authorBerntsen, Caroline Bach
dc.date.accessioned2015-10-20T13:21:21Z
dc.date.available2015-10-20T13:21:21Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357294
dc.description.abstractOppgavens formål er å komme med et bidrag til det teoretiske/litterære feltet endringsledelse. Problemstillingen tar utgangspunkt i en antakelse om at norske ledere mangler kunnskap om, eller glemmer å ha nok fokus på de menneskelige aspektene innenfor endring. For å svare på dette har vi satt opp tre forskningsspørsmål. Motstand mot endring er et av de mest kjente samlebegrepene innenfor endringslitteraturen (Giæver, 2006), og viser seg ofte som en årsak til mislykkede endringsprosesser (Kotter og Schlesinger, 2008) Det er viktig at ledelsen tar endringsmotstanden på alvor og prøver å forstå de grunnleggende mekanismer og fenomener som ligger bak. Vi har derfor til hensikt med oppgaven å gi ledere økt innsikt i, og kjennskap til typiske reaksjoner på endring -og da spesielt motstand. Litteraturgjennomgangen er delt inn i de tre forskningsspørsmålene. I forskningsspørsmål 1 går vi inn på hva motstand er samt motstandens uttrykk. Forskningsspørsmål 2 tar for seg årsaksforklaringer til at motstand oppstår, og til slutt ser på hvordan ledere kan overvinne motstanden. Oppgaven er ren litteraturgjennomgang basert på andres empiri og teorier. En slik måte å skrive oppgave på kalles for konseptuell generalisering -som benyttes når man skal forske på et sosialt problem eller fenomen. Våre funn indikerer at ledelsen må forstå motstand som en naturlig reaksjon på endring, samt møte motstanden med forståelse og tilrettelagte tiltak.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleKunsten å forstå mostand i endringsprosessernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel