Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHenriksen, Michael
dc.contributor.authorLindegaard, Fredrik
dc.date.accessioned2015-10-20T13:29:39Z
dc.date.available2015-10-20T13:29:39Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357296
dc.description.abstractI denne oppgaven ville vi bidra til å sette lys på utdanningens betydning for utøvelse av HR hos personalledere i IT-bransjen. Etter gjennomført Bachelor i HR og Personalledelse ser vi for oss at mye av kunnskapen vi har fått kan være nyttig i arbeidslivet i ledelse av menneskelige ressurser. Dette ledet oss til en hypotese om at personalledere i IT-bransjen med lederutdanning ser større hensikt med strategisk utførelse av HR-aktiviteter enn de uten. Derav kommer problemstillingen for oppgaven: “Hva betyr utdanningsbakgrunn for personallederes utførelse av HR-aktiviteter i norske IT-bedrifter?” Oppgaven tar for seg den enkelte leders tilnærming til personallederrollen og HR-aktivitetene. Vi har benyttet kvalitativ metode fordi vi ønsket å få en dypere forståelse rundt temaet og finne bakenforliggende mønstre og årsaker til hva som påvirker HR-arbeidet og betydningen av utdanningsbakgrunn. Vårt teoretiske rammeverk er basert på teorier og forskning på HR og personalledelse, herunder HR-aktiviteter, strategisk ledelse og lederatferd, noe som har vært grunnlaget i utarbeidelsen av vår intervjuguide og for å svare på problemstillingen. Funnene i vårt utvalg viser at utdanningsbakgrunn har betydning for utførelsen av noen HR-aktiviteter, særlig kompetanseutvikling og medarbeidersamtaler, der ledere med lederutdanning har en mer strukturert tilnærming til disse enn ledere med fagutdanning eller mindre lederutdanning. I tillegg fant vi at ledere med lederutdanning har større fokus på bruk av verdier i forbindelse med lederstrategi og har større kunnskap om betydningen av indre motivasjon. Fagkompetanse og lederkompetanse er i stor grad komplementære. I tunge fagmiljøer er sterk IT-kunnskap nærmest forventet av en leder. Imidlertid kan lederutdanning ses på som en indikasjon på lederens interesse for ledelse som fagfelt. Ledere i vårt utvalg med lederutdanning er i større grad opptatt av det organisatoriske. Ledere med mindre formell lederkompetanse er mer opptatt av det faglige og mindre innstilt på å ta på seg flere personaloppgaver. Samtidig er lederskap noe som er uavhengig av utdanningsbakgrunn. Erfaringer fra å ta ledelse i og utenfor arbeidet er noe som kan gi uformelt læringsutbytte og kan være en påvirkende faktor til ledertilnærming. Andre variabler som organisasjonens størrelse, organisasjonssystemer og sentralisert HR-avdeling kan også ha påvirkende effekt på hvordan HR-arbeidet blir utført i hver enkelt bedrift. Vi vil derfor ikke si noe om hva slags effekt variasjoner i personalledernes utførelse av HR har på de ansatte.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectKvalitativ metodenb_NO
dc.titleLEDERKOMPETANSE ELLER FAGKOMPETANSE - Hva betyr utdanningsbakgrunn for personallederes utførelse av HR-aktiviteter i norske IT-bedrifter?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel