HR FRA ET ØKONOMISK PERSPEKTIV - Hvordan kan HR vise til resultat på bunnlinjen?
Abstract
Denne bacheloroppgaven omhandler Gjensidige Forsikrings ASA, tema er HR-strategi og hvordan vi kan optimalisere denne gjennom å benytte analyse i utvikling av HR-tiltak. Mer spesifikt ønsket vi å se på: «Hvordan kan HR vise til resultater på bunnlinjen?». For å besvare problemstillingen studerte vi Gjensidiges virksomhetsstrategi, People Strategy og praksis for måling. Vi forsket på hvorledes resultater fra to ulike HR-prosjekter og et HR-tiltak kan vises gjennom kost-nytte analyse. Videre har vi benyttet relevante teorier innen fagområdet. For å beskrive analyseprosessen har vi tatt ut gangspunkt i «Show me the money» av Jack J. Phillips og Patricia P. Phillips. Deres konklusjon er at man ved å følge en strukturert prosess kan vise til resultater på bunnlinjen. For å oppnå dypere forståelse og innsikt i organisasjonen og deres rutiner har vi benyttet kvalitativ metode. Gjennom 9 dybdeintervjuer har vi forsøkt å kartlegge hvorledes HR-analyse og -måling gjennomføres. Våre analyser bekrefter at det er mange utfordringer knyttet til HR-måling. De største utforingene vi har sett er likevel ikke, slik man kanskje ville tro, knyttet til målefeil og mangel på objektive data. Derimot ser vi at evaluering av implementering og gode rutiner knyttet til målsetting, datainnsamling og rapportering gir størst konsekvenser for muligheten til å vise effekt på bunnlinjen. Etter å ha sett teori opp mot praksis er vår konklusjon at det er mulig å vise effekt av tiltak på bunnlinjen. Analyser, forutsetter omfattende bruk av ressurser, kost-nytte analyse for å evaluere effekt av tiltak bør derfor sees opp mot omfang og kostnad for det aktuelle tiltaket. Basert på ROI-metodologien har vi utviklet en modell, som tar høyde for prosjektets kompleksitet ved bruk av kost-nytte analyse.